La deposizione dalla croce Františka Xavera Richtera. Několik poznámek při příležitosti obnovené světové premiéry
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F16%3A33158979" target="_blank" >RIV/61989592:15210/16:33158979 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
La deposizione dalla croce Františka Xavera Richtera. Několik poznámek při příležitosti obnovené světové premiéry
Popis výsledku v původním jazyce
Studie pojednává o oratoriu La deposizione dalla croce Františka Xavera Richtera (1709-1789). Úvodem jsou představeny Richterovy životní osudy, zejména vztah k Holešovu, který je tradičně pokládán za jeho rodiště. Oratorium je zkomponováno na libreto Giovanni Claudia Pasquiniho (1696-1763), které bylo původně napsáno ve Vídni 1728 pro Johanna Josepha Fuxe a 1744 přepracováno pro Johanna Adolpha Hasseho. Richterovo zhudebnění je třetím v pořadí, bylo poprvé provedeno na Velký Pátek 1748 v mannheimském dvorním kostele. Provedení je pojednáno v kontextu oratorních produkcí v Mannheimu. Studie se dále věnuje analýze textu (zejména ve vztahu k první verzi), představení dochovaných pramenů a částečně též hudbě oratoria. Závěrem je začleněna informace o novodobém nastudování v roce 2016.
Název v anglickém jazyce
La deposizione dalla croce by Franz Xaver Richter. Some notes at the occasion of modern premiere
Popis výsledku anglicky
The study deals with the oratorio La deposizione dalla croce by Franz Xaver Richter (1709-1789). First, Richter's life story is described, especially his relation to Holešov, a place which has been traditionally considered his birthplace. The oratorio is a composition setting a libretto by Abbé Giovanni Claudio Pasquini (1696-1763), who was a court poet in Vienna and Dresden. Originally written in 1728 in Vienna for Johann Joseph Fux, the libretto was reworked by Pasquini in 1744 for Johann Adolph Hasse. Richter's is the third musical setting of the text, and was performed for the first (and last) time on Good Friday of 1748 at 8pm in the Mannheim Schloßkirche. The performance is described within the context of other oratorio productions in Mannheim. The study also deals with the text analysis (escpecially in relation to the first version), preserved source materials and partly also with the music. Information on a contemporary production in 2016 is mentioned at the end.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Opus musicum
ISSN
0862-8505
e-ISSN
—
Svazek periodika
48
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
41-54
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—