Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Osobnostní rysy adolescentů v ústavní výchově dle dotazníku HSPQ ve srovnání s normou populace

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F16%3A33160526" target="_blank" >RIV/61989592:15210/16:33160526 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Osobnostní rysy adolescentů v ústavní výchově dle dotazníku HSPQ ve srovnání s normou populace

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Východiska: Výzkumná studie přináší informace ohledně srovnání adolescentů umístěných do ústavní či ochranné výchovy a populace adolescentů docházející do běžných základních škol. Rozhodli jsme se zkoumat, zda se osobnostní charakteristiky těchto jedinců odlišují od normy populace. Cíle: Prvním cílem je srovnání výzkumného souboru s normou v rámci Osobnostního dotazníku pro mládež (HSPQ). Druhým cílem je zjištění, zda se dívky a chlapci ze zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy liší mezi sebou. Metody: Jedná se o srovnávací studii, ve které jsme použili standardizovanou metodu Osobnostní dotazník pro mládež - HSPQ, který má aktuální celopopulační normy. Soubor: Výběrový soubor se skládá celkově ze 180 jedinců, z toho je 74 (41 %) chlapců a 106 (59 %) dívek ve věku 13 až 18 let. Průměrný věk byl 15,1 let. Výběr respondentů byl proveden v sedmi zařízeních pro výkon ochranné a ústavní výchovy. Mezi sledovanými typy zařízení byly výchovný ústav, dětský domov se školou i diagnostický ústav. Výsledky: Při srovnání celkového vzorku s normou jsme nalezli odlišnosti v devíti faktorech z dotazníku HSPQ, dívky a chlapci se však vzájemně lišili v sedmi faktorech. Při srovnání chlapců vůči normě jsme nalezli odlišnosti v pěti faktorech a při provedení stejného srovnání u dívek je tento rozdíl v devíti faktorech. Závěry: V rámci závěrů jsme se zaměřili na příčiny, které vedou k odlišnosti vůči normě i k odlišnostem mezi pohlavími. Příčinami může být například vliv primární rodiny, psychická či sociální deprivace, aj. Výsledky výzkumu mohou přispět k individualizované práci s adolescenty vzhledem k jejich osobnostnímu profilu. Může přispět i psychologům v zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy jako dílčí norma doplňující celopopulační normy.

  • Název v anglickém jazyce

    Personality traits of adolescents placed in institutional care in comparison with the population norm using the HSPQ questionnaire

  • Popis výsledku anglicky

    The research study ring information about comparison of the risk population, or adolescents placed in preventive and protective educational care and population of adolescents incoming to common elementary schools. We have decided to research if the personal characteristics of these individuals are different from the norms. The first aim is the comparison of the researcher participants with norms inside the questionnaire HSPQ. Our second aim is to discover whether there are differences between the boys and the girls from the institutions from preventive and protective educational care. It's a comparison study in which we used standardized method The High school Personality Questionnaire (HSPQ). The researched participants are made of 180 individuals, 74 (41 %) of them are boys and 106 (59 %) are girls at the age from 13 to 18. Average age is 15,1. The research was held in seven institutions for preventive and protective educational care. Types of institutions were following: the corrective institutions, children's home with school and diagnostic institution. While comparing the whole participants with norms we have found nine different factors of personality inside the questionnaire HSPQ. Girls and boys were different from each other in seven factors. While comparing boys with norms we have found differences in five factors and if we use the same comparison with girls there will be a difference in nine factors. As a part of conclusion we focus on the cause, which lead to the differences with the norms and also to the differences between sexes. One of the causes can be the influence of the primary family, psychical or social deprivation and others. The results of research may contribute to a individualize work with adolescents and their personality profile. This research may contribute to psychologists in institutions for preventive and protective educational care as an intermediate norm inside the whole population norms.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AN - Psychologie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Adiktologie

  • ISSN

    1213-3841

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    16

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

    282-291

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus