Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Shangri-la Deconstructed: Representations of Tibet in the PRC and Pema Tseden's Films

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F16%3A33160867" target="_blank" >RIV/61989592:15210/16:33160867 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Shangri-la Deconstructed: Representations of Tibet in the PRC and Pema Tseden's Films

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The aim of this article is to compare the cinematic representations of Tibet in Chinese Tibet-related cinematography with the first three films made by the Tibetan filmmaker Pema Tseden (Tib. Pad ma Tshe brtan, Ch. Wanma Caidan 万玛才旦) in an attempt to define "Tibetan films" in contrast to "Tibet-related films", which are a broader category including films made with no direct or only partial Tibetan participation. I argue that Pema Tseden's first three feature films should be understood as the first cinematic contributions to be made to modern Tibetan identity-discourse. They present the first genuine Tibetan voices to be heard in the PRC cinema, contesting the images of Tibet, its history, its culture and its people, that have appeared in the officially supported media and mainstream popular culture. Pema Tseden has thus successfully de-constructed the "myth of Shangri-la" that has been misused so many times during recent decades in the name of colonialism and propaganda - both Western and Chinese.

  • Název v anglickém jazyce

    Shangri-la Deconstructed: Representations of Tibet in the PRC and Pema Tseden's Films

  • Popis výsledku anglicky

    The aim of this article is to compare the cinematic representations of Tibet in Chinese Tibet-related cinematography with the first three films made by the Tibetan filmmaker Pema Tseden (Tib. Pad ma Tshe brtan, Ch. Wanma Caidan 万玛才旦) in an attempt to define "Tibetan films" in contrast to "Tibet-related films", which are a broader category including films made with no direct or only partial Tibetan participation. I argue that Pema Tseden's first three feature films should be understood as the first cinematic contributions to be made to modern Tibetan identity-discourse. They present the first genuine Tibetan voices to be heard in the PRC cinema, contesting the images of Tibet, its history, its culture and its people, that have appeared in the officially supported media and mainstream popular culture. Pema Tseden has thus successfully de-constructed the "myth of Shangri-la" that has been misused so many times during recent decades in the name of colonialism and propaganda - both Western and Chinese.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Archiv orientální

  • ISSN

    0044-8699

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    84

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    32

  • Strana od-do

    349-380

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus