Baterie sémantických rysů: data získaná od dětí z třetích tříd základních škol - zpráva z pilotního sběru dat
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F16%3A33161887" target="_blank" >RIV/61989592:15210/16:33161887 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://studiezaplikovanelingvistiky.ff.cuni.cz/magazin/2016-7-2/" target="_blank" >http://studiezaplikovanelingvistiky.ff.cuni.cz/magazin/2016-7-2/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Baterie sémantických rysů: data získaná od dětí z třetích tříd základních škol - zpráva z pilotního sběru dat
Popis výsledku v původním jazyce
V předkládaném textu se autoři soustředí na pilotní sběr dat, který je dílčí součástí výzkumu zaměřeného na akvizici jazyka českých dětí (přesněji na produkci sémantických rysů a osvojování hloubky významu). Výzkum si klade za cíl vytvořit obsáhlou baterii sémantických rysů, kterou bude možné využít jako nástroj ke zkoumání slovníku dětí mladšího školního věku (8-9 let). V pilotním bádání byly testovány tři možné varianty sběru. V těžišti zájmu byla otázka, zda bude pro dětské probandy vhodnější zapisovat sémantické rysy lineárně, oproti zápisu nelineárnímu (do sloupce), který je běžně užíván pro sběr dat dospělých probandů v tuzemském i zahraničním prostředí. V rámci pilotního sběru byla dále vytvořena tzv. "kódovací pravidla", která určují jednotnou podobu jazykových kódů pro záznam získaných sémantických informací. Byly také provedeny statistické výpočty, které umožňují vytvoření představy o podobě rysových reprezentací a o vztazích mezi pojmy a rysy.
Název v anglickém jazyce
The Semantic Features Bank: Data Collected from Children Attending Their Third Year of Primary School - A Report Compiled from the Pilot Data Collection
Popis výsledku anglicky
The present text is focused on the pilot data collection which is the first part of the research on language acquisition in children. This acquisition research is aimed especially at semantic feature production and the acquisition of depth of meaning. The goal of the research is to collect a substantial amount of data to create a battery of semantic features in children. This battery is to become a tool for examining children's vocabulary. The test group consists of children aged eight to nine. In a pilot data collection, children's preferences for linear or nonlinear record of semantic features were tested. The second form (which is nonlinear and requires children to write semantic features in columns) is widely used in both Czech and foreign research environments. Three approaches to the data collection were tested. For the purpose of our research, some specific code rules were devised and designed to register the semantic information obtained. Some statistical calculations were made as well, which allows to create a notion about feature representations and also about relations between features and concepts.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AI - Jazykověda
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Studie z aplikované lingvistiky
ISSN
2336-6702
e-ISSN
—
Svazek periodika
7
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
24
Strana od-do
48-71
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—