Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Baterie sémantických rysů: data získaná od dětí z třetích tříd základních škol - zpráva z pilotního sběru dat

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F16%3A33161887" target="_blank" >RIV/61989592:15210/16:33161887 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://studiezaplikovanelingvistiky.ff.cuni.cz/magazin/2016-7-2/" target="_blank" >http://studiezaplikovanelingvistiky.ff.cuni.cz/magazin/2016-7-2/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Baterie sémantických rysů: data získaná od dětí z třetích tříd základních škol - zpráva z pilotního sběru dat

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V předkládaném textu se autoři soustředí na pilotní sběr dat, který je dílčí součástí výzkumu zaměřeného na akvizici jazyka českých dětí (přesněji na produkci sémantických rysů a osvojování hloubky významu). Výzkum si klade za cíl vytvořit obsáhlou baterii sémantických rysů, kterou bude možné využít jako nástroj ke zkoumání slovníku dětí mladšího školního věku (8-9 let). V pilotním bádání byly testovány tři možné varianty sběru. V těžišti zájmu byla otázka, zda bude pro dětské probandy vhodnější zapisovat sémantické rysy lineárně, oproti zápisu nelineárnímu (do sloupce), který je běžně užíván pro sběr dat dospělých probandů v tuzemském i zahraničním prostředí. V rámci pilotního sběru byla dále vytvořena tzv. "kódovací pravidla", která určují jednotnou podobu jazykových kódů pro záznam získaných sémantických informací. Byly také provedeny statistické výpočty, které umožňují vytvoření představy o podobě rysových reprezentací a o vztazích mezi pojmy a rysy.

  • Název v anglickém jazyce

    The Semantic Features Bank: Data Collected from Children Attending Their Third Year of Primary School - A Report Compiled from the Pilot Data Collection

  • Popis výsledku anglicky

    The present text is focused on the pilot data collection which is the first part of the research on language acquisition in children. This acquisition research is aimed especially at semantic feature production and the acquisition of depth of meaning. The goal of the research is to collect a substantial amount of data to create a battery of semantic features in children. This battery is to become a tool for examining children's vocabulary. The test group consists of children aged eight to nine. In a pilot data collection, children's preferences for linear or nonlinear record of semantic features were tested. The second form (which is nonlinear and requires children to write semantic features in columns) is widely used in both Czech and foreign research environments. Three approaches to the data collection were tested. For the purpose of our research, some specific code rules were devised and designed to register the semantic information obtained. Some statistical calculations were made as well, which allows to create a notion about feature representations and also about relations between features and concepts.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AI - Jazykověda

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Studie z aplikované lingvistiky

  • ISSN

    2336-6702

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    7

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    24

  • Strana od-do

    48-71

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus