Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

From Mersmann to Lewin: Toward a Conceptual Shift Within the Phenomenological Analysis of Music

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F16%3A33162030" target="_blank" >RIV/61989592:15210/16:33162030 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    From Mersmann to Lewin: Toward a Conceptual Shift Within the Phenomenological Analysis of Music

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Hans Mersmann presented his conception of musical structure in the 1920s and developed it mainly as a system of form types describing the classical music repertoire. In addition to this he formulated a set of procedures to be used in the analysis of music. However, with the withdrawal of tonality in twentieth-century music the significance of his framework for music analysis lessened. But even within the context of tonal music his approach has not become widely applied. On the contrary, David Lewin's model, developed within phenomenological reasoning sixty years later, despite being a model of musical perception, has turned into an influential theoretical stance with appealing analytical potential. The present paper discusses both approaches against the background of musical temporality and compares their explicative power while considering the advantages of Lewin's model.

  • Název v anglickém jazyce

    From Mersmann to Lewin: Toward a Conceptual Shift Within the Phenomenological Analysis of Music

  • Popis výsledku anglicky

    Hans Mersmann presented his conception of musical structure in the 1920s and developed it mainly as a system of form types describing the classical music repertoire. In addition to this he formulated a set of procedures to be used in the analysis of music. However, with the withdrawal of tonality in twentieth-century music the significance of his framework for music analysis lessened. But even within the context of tonal music his approach has not become widely applied. On the contrary, David Lewin's model, developed within phenomenological reasoning sixty years later, despite being a model of musical perception, has turned into an influential theoretical stance with appealing analytical potential. The present paper discusses both approaches against the background of musical temporality and compares their explicative power while considering the advantages of Lewin's model.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AL - Umění, architektura, kulturní dědictví

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Musicologica Olomucensia

  • ISSN

    1212-1193

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    24

  • Číslo periodika v rámci svazku

    December 2016

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    101-111

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus