Nový pohled na barokní Olomouc. Veduta z 18. století a obraz města
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F17%3A73582150" target="_blank" >RIV/61989592:15210/17:73582150 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Nový pohled na barokní Olomouc. Veduta z 18. století a obraz města
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek představuje nově objevenou grafickou vedutu Olomouce z přelomu 30. a 40. let 18. století. Vedle nového addenda do již početného souboru městské ikonografie z období raného novověku, zejm. 18. století, upozorňuje na výtvarné kvality tohoto díla, které reprezentativním způsobem představuje nejen město, ale i umělcovu práci. Neméně podstatným aspektem studie je zamyšlení nad obecným žánrem veduty a jejími vypovídacími možnostmi, zde konkrétně aplikované na „obraz“ Olomouce, které se na prahu 18. století stále definovalo jako moravská metropole, stavějící na tradici, ale definující se i jako moderní město. Přirozenou součástí textu je rovněž představení konkrétních objektů, jak je veduta zachycuje, ve smyslu jejich ikonografického určení a také představení architektonické proměny Olomouce, především na příkladu proměny „barokní krajiny“ města. Stejně jako tak je ve studii upozorněno na již zaniklé zajímavé památky, včetně některých objektů, které dosud nebyly v lokální historiografii představeny či problematizovány.
Název v anglickém jazyce
A new view on Baroque Olomouc. A veduta from the 18th century and the cityscape
Popis výsledku anglicky
In 2015 a new veduta of Olomouc was found which shows the city as Baroque metropolis of the 18th century. This breakthrough means enrichment of current familiar collection of similar vedute produced during the 17th and 18th century and is related to this Moravian “capital”. Article is aimed at introducing the recently discovered veduta in the context of Baroque period. The first interest consists in elementary description followed by determine date of genesis and authorship of this artwork. General characteristic of veduta - the interest in capture of selected urban or landscape segment - was helpful to specify the date. The identification of the depicted objects together with their decoration allowed dating back to 1730s. An absence of a signature, on the other hand, does not allow a clearer expression of authorship. For good measure lacks accessible comparative material. In spite of this, there are several personalities who had the necessary qualifications and a skill to create quality work, of which veduta of Olomouc undoubtedly belongs. According to recent research Johann Dominique Klein, a painter who demonstrably operated in Olomouc during the 1740s, was author of this large drawing who probably wanted to present his painting skills. After that the study examines the veduta from other, no less important, aspects. Next questions are focused on the problem about the circumstances of creation of the veduta and its purpose. It is necessary take the customer and the recipients to whom the final work was intended into account. By means of the analysis is allowed to include the new discovered veduta in the wider connections of the 18th century.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Zprávy Vlastivědného muzea v Olomouci
ISSN
1212-1134
e-ISSN
—
Svazek periodika
2017
Číslo periodika v rámci svazku
314
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
19
Strana od-do
5-23
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—