Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Kognitivní přístup ke slovnímu významu a jeho využití při porozumění textu

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F17%3A73585928" target="_blank" >RIV/61989592:15210/17:73585928 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Kognitivní přístup ke slovnímu významu a jeho využití při porozumění textu

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Cílem příspěvku je představit kognitivní přístup ke slovní zásobě a jeho možnosti při rozvíjení textové kompetence dětí. Na rozdíl od strukturního pojetí, které zdůrazňuje denotační složky slovního významu, kognitivisté akcentují složky konotační. Ty jsou klíčové pro porozumění a produkci textu. Kognitivní aspekty slovního významu se uplatňuji v běžné komunikaci, v uměleckých a publicistických textech, jsou na nich založena různá klišé a frazeologie. Text na konkrétních příkladech ukazuje, jak identifikace konotací, které u dětí evokují konkrétní slova, umožňuje odhalit dětský obraz světa, jejich postoje a hodnoty. Tato zjištění lze následně aplikovat na oblast porozumění textu.

  • Název v anglickém jazyce

    Cognitive approach to lexical meaning and its use in text comprehension

  • Popis výsledku anglicky

    The aim of this paper is to introduce a cognitive approach towards vocabulary and highlight its potential for developing text competencies in children. In contrast to the structural concept, which accentuates the denotative aspects of a lexical meaning, the cognitive approach accentuates connotative aspects. These are essential in both understanding and production of a text. Cognitive aspects of lexical meaning are used in common communication. In artistic or journalistic texts, they serve as the basis for various cliché and phraseology. Shown on concrete examples of texts, identification by means of connotations that evoke certain words in children enables us to reveal children’s picture of the world, their attitudes and values. These findings can be consequently applied to the field of text comprehension.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50103 - Cognitive sciences

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    O dieťati, jazyku, literatúre

  • ISSN

    1339-3200

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    5

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    SK - Slovenská republika

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    10-20

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus