Kognitivní přístup ke slovnímu významu a jeho využití při porozumění textu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F17%3A73585928" target="_blank" >RIV/61989592:15210/17:73585928 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Kognitivní přístup ke slovnímu významu a jeho využití při porozumění textu
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem příspěvku je představit kognitivní přístup ke slovní zásobě a jeho možnosti při rozvíjení textové kompetence dětí. Na rozdíl od strukturního pojetí, které zdůrazňuje denotační složky slovního významu, kognitivisté akcentují složky konotační. Ty jsou klíčové pro porozumění a produkci textu. Kognitivní aspekty slovního významu se uplatňuji v běžné komunikaci, v uměleckých a publicistických textech, jsou na nich založena různá klišé a frazeologie. Text na konkrétních příkladech ukazuje, jak identifikace konotací, které u dětí evokují konkrétní slova, umožňuje odhalit dětský obraz světa, jejich postoje a hodnoty. Tato zjištění lze následně aplikovat na oblast porozumění textu.
Název v anglickém jazyce
Cognitive approach to lexical meaning and its use in text comprehension
Popis výsledku anglicky
The aim of this paper is to introduce a cognitive approach towards vocabulary and highlight its potential for developing text competencies in children. In contrast to the structural concept, which accentuates the denotative aspects of a lexical meaning, the cognitive approach accentuates connotative aspects. These are essential in both understanding and production of a text. Cognitive aspects of lexical meaning are used in common communication. In artistic or journalistic texts, they serve as the basis for various cliché and phraseology. Shown on concrete examples of texts, identification by means of connotations that evoke certain words in children enables us to reveal children’s picture of the world, their attitudes and values. These findings can be consequently applied to the field of text comprehension.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50103 - Cognitive sciences
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
O dieťati, jazyku, literatúre
ISSN
1339-3200
e-ISSN
—
Svazek periodika
5
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
10-20
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—