Ať jasné je, že národ náš nad jiné svojí velikostí vyniká. Podobná forma, podobný obsah,podobný záměr v honbě za výjimečností národů 19. století.
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F17%3A73585963" target="_blank" >RIV/61989592:15210/17:73585963 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Ať jasné je, že národ náš nad jiné svojí velikostí vyniká. Podobná forma, podobný obsah,podobný záměr v honbě za výjimečností národů 19. století.
Popis výsledku v původním jazyce
V rámci své disertační práce se zabývám aspekty umění 19. století, přesněji období historismu, které vedly k formování utváření obrazu národní identity. Jak již plyne z názvu mé dizertace, věnuji se předně fenoménu užívání prvních archeologických nálezů, jako prostředku k vytváření dokonalého historického obrazu v 19. století. Jako součásti bádání si všímám, kteří umělci za zabývali přesným přepisem archeologických artefaktů, jak podrobně se zabývali přesným přepisem historických reálií do svých děl, jaké výtvarné prostředky a formy užívali, z jakých zdrojů a reálií vycházeli. V neposlední řadě, jaký byl ohlas dobového publika na formu i obsah prezentace umělecké ideje. Jaký je, po obsahové stránce, přesah zažitých, často uměle vytvořených ideálů i kulturních-historických nepřesností po ose historie umění. V průběhu 19. století, kdy se napříč Evropou šířila silná vlna nacionalismu, se prohloubil zájem o dávné národní dějiny a to nejen mezi erudovanou vědeckou společností ale i mezi lidovějšími vrstvami uměleckého publika. Sami vědci, nejprve literáti, později i širší veřejnost volala po větším zájmu o dávnou historii jednotlivých národů, jak je patrno z dobové lieratury. Reakcí na tyto tendence bylo zakládání nejen vědeckých, např. etnografických a archeologických sbírek. Jednotlivé národně či snad lépe národovecky zaměřené spolky se dovolávaly větší a velkolepější prezentace heroických momentů. Z obecného zájmu o dobu mytickou, předdějinnou vzešel i fenomén podrobného studia právě prvních archeologických sbírek ze strany výtvarných umělců. Ti začali precizně studovat tehdy nově prezentované historické artefakty a prameny, které následně, někdy precizně, jindy volně, vkládali do rukou mytických reků i historických postav. V rámci svého zamýšleného konferenčního příspěvku bych se ráda věnovala komparaci obsahu i formy u jednostlivých umělců, zabývajících se po obsahové stránce, právě problematikou budování národní identity na základě historických reálií. Ráda bych porovnala prostředky užité k výstavbě jejich ideje a to jak po obsahové stráce, tak i stránce formální. Stěžejním bodem prezentace je plánovaná komparace umělců z frankofonních oblastí, tak zejména z oblastí germánského jazykového teritoria, v porovnání s umělci našimi, zabývajícími se dějinami slovanů. Výsledkem by mělo být vynesení otázek, do jaké míry se liší či přibližuje umění, které tvoří pod stejnou obsahovou idejou, téměř stejnými formálními prostředky, sleduje podobné cíle ovšem snaží se zároveň akcentovat svoji odlišnost od ostaních národů, ze kterých však často čerpá inspiraci.
Název v anglickém jazyce
So It May Be Clear That Our Nation Is Pre-Eminent over Others in Its Greatness: Similar Form, Similar Content, Similar Intention in the Pursuit of the Exceptional by 19th-Century Nations
Popis výsledku anglicky
The paper compares the content and the formal treatment of the most important European works in the historical-revival style (historicism). On the ba- sis of a subjective observation of works of art from three European areas (Czech, Austrian, and French), it attempts to point out very slight differences in the treatment and subject matter in the individual geographical regions, differences which we might generally say to be typical for the area in question. In the case of the works of art themselves, the text only considers painting and graphic work. Recalling the cultural-historical context of the period, the text points out the different starting-points for the emer- gence of paintings in the historical-revival style in the regions referred to above. It compares the extent to which the current political situation was projected into the subject matter and its formal treatment in different parts of Europe during the course of the 19th century. The idea of the projection of a higher national-political intention is demonstrated in great- est detail in case studies of the oeuvre of two Czech artists, Josef Václav Hellich (1807−1880) and Mikoláš Aleš (1851−1913). The choice of these two artists is at the same time evidence of the development of his- toricism in the Czech lands. Within the limits of this short text, the article primarily poses the question of to what extent the choice of form of the artistic style or manner is influenced by the central idea and task of the work itself. In conclusion, the text tries to stress the importance of even slight differences in the formal treatment of works. It introduces new aspects into the discussion by pointing out the fact that al- though works in the historical-revival style are close to one another in terms of subject matter, are often very similar in their formal treatment, and have es- sentially the same social role, nevertheless they con- tradict one another in their communication.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Obsah – Forma. Sborník příspěvků mezinárodní konference studentů doktorských studijních programů
ISBN
978-80-87922-10-1
ISSN
—
e-ISSN
neuvedeno
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
344-352
Název nakladatele
Katolická teologická fakulta
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
Katolická teologická fakulta
Datum konání akce
23. 3. 2017
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—