Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Sokolovna jako fenomén Gesamtkunstwerku

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F17%3A73586343" target="_blank" >RIV/61989592:15210/17:73586343 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Sokolovna jako fenomén Gesamtkunstwerku

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Příspěvek se zaměřuje na sokolovny jako specifickou architektonickou skupinu. Sokolská ideologie v mnohém navazovala na výdobytky národního obrození a odrazila se do vizuálních forem i provozu sokoloven, které souvisely s dobovými snahami po zpodobení české národní identity v druhé polovině 19. století. Pomocí rozboru Tyršovy teorie zákona konvergence, který autorka srovná s teorií wagnerovského Gesamkunstwerku, v příspěvku rozebere jeho vliv na výběr výzdoby Národního divadla, jež podává v konfrontaci s jeho vlivem na vizuální podobu prvních sokoloven. Tato teoretická základna by tudíž měla sloužit jako odrazový můstek pro adekvátní nakládání památkové péče se sokolovnami.

  • Název v anglickém jazyce

    Sokolovna as the phenomenon of Gesamtkunstwerk

  • Popis výsledku anglicky

    Sokolovnas make independent separate group inside art history debate. Sokol ideology, which continues on achievements managed during Czech national resurgence, is reflected in visual forms of sokolovnas and in funtionality of those very buildings. By analysis of various cultural areas (which are indicating efforts of representing Czech national pride and identity in the second half of 19th century) author tries to find common aspects of way that was used by all kinds of art. We can understand Gesamtkunstwerk (interconnection and cooperation of all kinds of art) as direct equivalent of efforts of this period to make functional narative unity. Author of this essay tries to explain Gesamtkunstwerk not just as an art history phenomenon, but also as one of many aspects of creating life, which represents values of society in those times. The whole essay is connected with polymath Miroslav Tyrš. That Miroslav Tyrš who was not only founder of Sokol, philosopher, esthetician and art historian. But with Miroslav Tyrš who endeavored to enlighten the society. With analysis of Tyrš’s theory of convergency law (compared to Wagner’s theory of Gesamtkunstwerk) author of this essay is describing how Tyrš influenced decoration of Czech national theatre compared to his influence of visual forms of first sokolovnas.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Zprávy památkové péče

  • ISSN

    1210-5538

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    77

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

    442-450

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus