Sokolovna jako fenomén Gesamtkunstwerku
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F17%3A73586343" target="_blank" >RIV/61989592:15210/17:73586343 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Sokolovna jako fenomén Gesamtkunstwerku
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek se zaměřuje na sokolovny jako specifickou architektonickou skupinu. Sokolská ideologie v mnohém navazovala na výdobytky národního obrození a odrazila se do vizuálních forem i provozu sokoloven, které souvisely s dobovými snahami po zpodobení české národní identity v druhé polovině 19. století. Pomocí rozboru Tyršovy teorie zákona konvergence, který autorka srovná s teorií wagnerovského Gesamkunstwerku, v příspěvku rozebere jeho vliv na výběr výzdoby Národního divadla, jež podává v konfrontaci s jeho vlivem na vizuální podobu prvních sokoloven. Tato teoretická základna by tudíž měla sloužit jako odrazový můstek pro adekvátní nakládání památkové péče se sokolovnami.
Název v anglickém jazyce
Sokolovna as the phenomenon of Gesamtkunstwerk
Popis výsledku anglicky
Sokolovnas make independent separate group inside art history debate. Sokol ideology, which continues on achievements managed during Czech national resurgence, is reflected in visual forms of sokolovnas and in funtionality of those very buildings. By analysis of various cultural areas (which are indicating efforts of representing Czech national pride and identity in the second half of 19th century) author tries to find common aspects of way that was used by all kinds of art. We can understand Gesamtkunstwerk (interconnection and cooperation of all kinds of art) as direct equivalent of efforts of this period to make functional narative unity. Author of this essay tries to explain Gesamtkunstwerk not just as an art history phenomenon, but also as one of many aspects of creating life, which represents values of society in those times. The whole essay is connected with polymath Miroslav Tyrš. That Miroslav Tyrš who was not only founder of Sokol, philosopher, esthetician and art historian. But with Miroslav Tyrš who endeavored to enlighten the society. With analysis of Tyrš’s theory of convergency law (compared to Wagner’s theory of Gesamtkunstwerk) author of this essay is describing how Tyrš influenced decoration of Czech national theatre compared to his influence of visual forms of first sokolovnas.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Zprávy památkové péče
ISSN
1210-5538
e-ISSN
—
Svazek periodika
77
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
442-450
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—