Rámcové vzdělávací programy a paradigma světových náboženství
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F18%3A73589343" target="_blank" >RIV/61989592:15210/18:73589343 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.cupress.cuni.cz/ink2_stat/dload.jsp?prezMat=119491" target="_blank" >http://www.cupress.cuni.cz/ink2_stat/dload.jsp?prezMat=119491</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/23363177.2018.286" target="_blank" >10.14712/23363177.2018.286</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Rámcové vzdělávací programy a paradigma světových náboženství
Popis výsledku v původním jazyce
Studie se zabývá paradigmatem světových náboženství ve výuce o náboženstvích v českém vzdělávání z hlediska religionistiky. Shrnuje kritiku paradigmatu světových náboženství v religionistice. Formování paradigmatu světových náboženství v 19. století je založeno na teologických východiscích, je spjato s kolonialismem, není objektivně vymezitelné, je vysoce abstraktní a ahistorické, vede k esencialistickému a normativnímu chápání náboženství. Analýza obsahu rámcových vzdělávacích programů ukazuje, že pojetí náboženské tematiky je založeno na tomto paradigmatu. V rámcovém programu pro základní školy se uvádí křesťanství, judaismus a islám, s důrazem na první z tradic. Rámcový program pro gymnázia spojuje náboženské tradice s koncepcí civilizačních okruhů. Esencialisticky a vysoce abstraktně pojatá světová náboženství jsou základem civilizačních celků, podobně jako v kritizované koncepci světových civilizací Samuela P. Huntingtona. Uplatnění paradigmatu světových náboženství v kurikulárních dokumentech umožňuje formování paušalizujících, stereotypních představ o náboženských tradicích a identitách.
Název v anglickém jazyce
Framework Education Programmes and the World Religions Paradigm
Popis výsledku anglicky
The paper deals with the world religions paradigm (WRP) in education on religions in the Czech education. The paper summarizes the criticism of WRP in the study of religions. The WRP formed in the 19th century under strong influence of Christian theology and colonialism, there are no objective criteria for its defining, it is highly abstract, ahistorical and it leads to essentialism and normative understanding of religions. The analysis of framework education programmes reveals that the WRP is applied in this curricular documents. The framework programme for basic education covers Christianity, Judaism and Islam, while Christianity has a privileged position. Framework programme for secondary education connects religions with the concept of civilization circles. World religions, understood in essentialistic and highly abstract terms, represent a basis for culture circles. This concept corresponds with the model of world civilizations by S. P. Huntington. In this perspective, world civilizations are based on religious traditions of WRP. European civilization is founded on Christianity, other religions are represented as aliens. The WRP in framework programmes enables formation of stereotypes on religious traditions and identities.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
60304 - Religious studies
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Orbis Scholae
ISSN
1802-4637
e-ISSN
—
Svazek periodika
2018
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
17
Strana od-do
51-67
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85059932436