FEMINIZATION OF VOCABULARY NAMING WOMEN IN THE MODERN UKRAINIAN LANGUAGE. GENDER BALANCE ISSUES
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F18%3A73591115" target="_blank" >RIV/61989592:15210/18:73591115 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
ruština
Název v původním jazyce
Feminizacija ženskogo leksikona v sovremennom ukrajinskom jazyke i problemy gendernogo ravnovesija
Popis výsledku v původním jazyce
Statja posvjaščena problemam izučenija gendera kak sociokulturnoj sostavlajuščej pola v ukrajinskom jazykovom soobščestve. Rassmotreny fakty nacionalizacii ukrajinskich gendernych issledovanij, ich vektory, sistema položenij, jschodnych dla ideologičeski otjagoščennoho i nepredvzjatoho podchoda k voprosu o statuse androcentrizma v jazyke, jazykovoj diskriminacii ili gendernoj asimmetrii, problemy issledovatelskich stereotipov. Podrobno izučena feminizacija naimenovanij po professii, rodu dejatelnosti, socialnomu statusu v ukrajinskom jazyke novejšego vremeni, stimulirujuščije i sderživajuščije faktory, otnošenije k etomu javleniju akademišeskogo soobščestva i kollektiva govorjaščich, predloženy puti rešenija problemy s ispolzovanijem teorii jazykovofo menedžmenta i jazykového marketinga
Název v anglickém jazyce
FEMINIZATION OF VOCABULARY NAMING WOMEN IN THE MODERN UKRAINIAN LANGUAGE. GENDER BALANCE ISSUES
Popis výsledku anglicky
The paper deals with the study of gender issues in the Ukrainian language community. It analyzes the facts of nationalization of Ukrainian gender studies and their vectors, the system of stances that form the source for the ideologically overburdened and open-minded approach to the question of the status of androcentrism, linguistic discrimination or gender asymmetry, and the issues of research stereotypes. The paper studies the process of feminization of vocabulary naming women by profession, occupation and social status in the modern Ukrainian language, its incentives and disincentives, and the attitude of the academic community and native speakers to this phenomenon. It also offers the ways of solving this problem using the theory of language management and marketing
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60203 - Linguistics
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Idil Sanat ve Dil Dergisi
ISSN
2146-9903
e-ISSN
—
Svazek periodika
7
Číslo periodika v rámci svazku
50
Stát vydavatele periodika
TR - Turecká republika
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
1207-1220
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—