Literární cenzura a autocenzura v Číně
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F18%3A73591989" target="_blank" >RIV/61989592:15210/18:73591989 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Literární cenzura a autocenzura v Číně
Popis výsledku v původním jazyce
Počínaje Mao Zedongovým projevem na „konferenci o literatuře a umění“ na komunistické základně v Yan’anu v květnu 1942 byla v Číně literatura nahlížena jako jeden z klíčových nástrojů propagandy a jejím úkolem bylo vštěpení hlavních ideologických konceptů do širokého povědomí lidových mas. Jak cenzura tak autocenzura byly přirozenou součástí literárního systému, který byl v Číně vybudován po založení ČLR v roce 1949. Po Deng Xiaopingových reformách zaváděných od konce 70. let se sice institucionalizovaný státní systém zaštiťující veškerou literární a uměleckou tvorbu postupně rozpadl, ony základní koncepty nastavené Mao Zedongem však dosud zcela nepozbyly platnost a literatura by měla stále určitým způsobem sloužit mimoliterárním – ideologickým a společenským - cílům. Spisovatelé musí především bedlivě zvažovat téma, jež se ve svém díle rozhodnou zpracovat, autocenzura se však uplatňuje v každé fázi vzniku literárního díla od prvotního nápadu až po proces publikace. Předkládaná studie se pokouší o odhalení některých aspektů literární cenzury a autocenzury v současné Číně. Na několika vybraných příkladech ukáže mechanismy, jež jsou zapojovány jak v rámci autocenzury tak cenzury, která často probíhá ex post a může vést až k dodatečnému zákazu díla či útokům na vybrané autory během kritických kampaní.
Název v anglickém jazyce
Literary Censorship and Self-Censorship in China: Two Case Studies
Popis výsledku anglicky
Starting with Mao Zedong’s “Talks at the Yan’an Forum” delivered in May 1942, literature was in China seen as a key tool of propaganda. Censorship has been a natural part of the Chinese literary system established after the founding of the PRC. The centralized, state-controlled literary establishment was gradually abolished during the post-Mao era, but the basic principles in the official Party discourse remain. Two case studies focused on one of the most sensitive topics, minority nationalities, provide a deeper insight into the aims of Chinese censorship, which can be summed up by notions of social harmony (hexie 和谐) and stability (weiwen 维稳).
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
60206 - Specific literatures
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
O - Projekt operacniho programu
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
World Literature Studies
ISSN
1337-9275
e-ISSN
—
Svazek periodika
10
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
58-71
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85062473994