K uměleckým začátkům skladatele a „hitmakera“ Bohuslava Ondráčka
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F19%3A73597941" target="_blank" >RIV/61989592:15210/19:73597941 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
K uměleckým začátkům skladatele a „hitmakera“ Bohuslava Ondráčka
Popis výsledku v původním jazyce
Článek představuje osobnost Bohuslava Ondráčka, jednoho z významných tvůrců specifické podoby české pop music šedesátých let 20. století, kterému domácí hudební věda dosud nevěnovala téměř žádnou pozornost. Na základě původního pramenného výzkumu (zejména archivních dokumentů a rozhovorů s příbuznými Bohuslava Ondráčka) studie přibližuje první fázi skladatelova života a uměleckého zrání, která se váže k jednomu z nejvýznamnějších kulturních fenoménů šedesátých let, totiž divadlům malých forem. V lednu roku 1963 Ondráček nastoupil jako pianista a vedoucí orchestru do pardubického divadla Stop!, kulturní sezonu příštího roku však už strávil v plzeňském Divadle v Alfě. Obě divadelní angažmá ukazovala Ondráčkův sílící zájem o písňovou tvorbu, rostoucí umělecké i hudebně organizační ambice, zároveň skladatelovu schopnost rozvíjet mladé pěvecké talenty. Šlo zejména o Martu Kubišovou a Václava Neckáře, s nimiž Ondráček z plzeňského divadla později zamířil do angažmá v pražském Rokoku. Dalším důležitým okamžikem Ondráčkova působení v mimopražských divadlech malých forem bylo setkání s textařem Janem Schneiderem, s nímž skladatel v druhé polovině šedesátých let napsal řadu kvalitních písní a hitů, které se objevují v českých médiích i dnes.
Název v anglickém jazyce
To the artistic beginnings of the composer and hitmaker Bohuslav Ondráček
Popis výsledku anglicky
The article presents the personality of Bohuslav Ondráček, one of the prominent creators of the specific form of Czech pop music of the sixties of the 20th century, to whom the domestic musicology has paid almost no attention so far. Based on original research (especially archival documents and interviews with relatives of Bohuslav Ondráček), the study describes the first phase of the composer's life and artistic maturation, which is linked to one of the most important cultural phenomena of the sixties, namely theaters of small forms. In January 1963, Ondráček joined the Stop! theater in Pardubice as a pianist and orchestra leader, but the next artistic season, he spent in the Pilsen Theater in Alfa. Both theatrical engagement showed Ondráček's growing interest in song creation, growing artistic and musical organizational ambitions, as well as the composer's ability to develop young singing talents. In particular, it was Marta Kubišová and Václav Neckář, with whom Ondráček headed to the engagement in Prague Rokoko theater. Another important moment of Ondráček's work in theaters outside Prague was the meeting with lyricist Jan Schneider, with whom the composer wrote a number of high-quality songs and hits that appear in the Czech media even today.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Excentrici, ironici, outsideři ve středoevropské moderní kultuře
ISBN
978-80-7646-000-3
Počet stran výsledku
20
Strana od-do
205-224
Počet stran knihy
278
Název nakladatele
Jihočeské muzeum
Místo vydání
České Budějovice
Kód UT WoS kapitoly
—