Britský a německý válečný plakát jako fenomén propagandy od 1. světové války až po válku v Iráku
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F19%3A73598279" target="_blank" >RIV/61989592:15210/19:73598279 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://medialni.revoluce.upol.cz/wp-content/uploads/2019/04/Medi%C3%A1ln%C3%AD-revoluce-4-1.pdf" target="_blank" >https://medialni.revoluce.upol.cz/wp-content/uploads/2019/04/Medi%C3%A1ln%C3%AD-revoluce-4-1.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Britský a německý válečný plakát jako fenomén propagandy od 1. světové války až po válku v Iráku
Popis výsledku v původním jazyce
Válečný plakát patří k prvním masovým komunikačním nástrojům, jichž naplno využila masová propaganda a vůbec poprvé použila dnes běžný jev – spojení textu a obrazu. V příspěvku se na něj zaměříme jako na klíčový prvek britské a německé propagandy a zdůrazníme rozdílný přístup těchto států k publiku, které svými plakáty oslovovaly. Zaměříme se na hlavní témata a hodnoty (rodina, národ, strana, historické osobnosti, symboly), které využívali propagandisté v daných zemích. Nastíníme vliv totalitní a demokratické ideologie na válečný plakát a způsob, jak ze sebe navzájem čerpaly. Exkurz do vývoje propagandistického plakátu završíme začátkem 21. století a válkou v Iráku, kde se stává válečný plakát místem protestu proti vládě, a tím pádem paradoxně nástrojem proti nositeli moci, která jej stvořila. V příspěvku budeme akcentovat zásadní rozdíly v přístupu k plakátové propagandě Velké Británie a Německa na konkrétních příkladech válečných plakátů z období 1. a 2. světové války, Studené války i konfliktů ze začátku 21. století a přiblížíme si roli tohoto fenoménu v dnešním mediálním světě sociálních sítí.
Název v anglickém jazyce
British and German war posters as a propaganda phenomenon from World War I to the Iraq War
Popis výsledku anglicky
The war poster is one of the first mass communication tools that have been used extensively by mass propaganda, and for the first time ever used a common phenomenon – a combination of text and image. In the paper, we will focus on it as a key element of British and German propaganda and we will emphasize the different approach of these states to the audience they have addressed with their posters. We will focus on the main themes and values (family, nation, political party, historical personality, symbols) used by propagandists in the countries concerned. We will determine the influence of totalitarian and democratic ideology on the war poster and how they draw from each other. The excursion to the propaganda poster development will be completed at the beginning of the 21st century and the Iraq War, where the war poster becomes a place of protest against the government and thus paradoxically an instrument against the bearer of power that created it. In this paper, we will emphasize the fundamental differences in approach to the poster propaganda of Great Britain and Germany on concrete examples of WWI, Cold War and Conflict Warfare posters from the beginning of the 21st century and we will approach the role of this phenomenon in today‘s media world of social networks.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50802 - Media and socio-cultural communication
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Mediální (r)evoluce: Média a kultura v digitální době
ISBN
978-80-244-5497-9
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
25-40
Název nakladatele
Univerzita Palackého v Olomouci
Místo vydání
Olomouc
Místo konání akce
Olomouc
Datum konání akce
4. 4. 2018
Typ akce podle státní příslušnosti
CST - Celostátní akce
Kód UT WoS článku
—