Nucený návrat domů: k proměně reflexe Josefa Bohuslava Foerstera v prvních letech československé republiky
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F19%3A73599744" target="_blank" >RIV/61989592:15210/19:73599744 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://digilib.phil.muni.cz/bitstream/handle/11222.digilib/141562/1_MusicologicaBrunensia_54-2019-1_7.pdf?sequence=1" target="_blank" >https://digilib.phil.muni.cz/bitstream/handle/11222.digilib/141562/1_MusicologicaBrunensia_54-2019-1_7.pdf?sequence=1</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/MB2019-1-5" target="_blank" >10.5817/MB2019-1-5</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Nucený návrat domů: k proměně reflexe Josefa Bohuslava Foerstera v prvních letech československé republiky
Popis výsledku v původním jazyce
S výjimkou Leoše Janáčka se skladatelům generace tzv. české hudební moderny v prvních letech nové Československé republiky téměř nepodařilo prosadit své dílo v zahraničí. Indikátorem zájmu o skladatele jsou především smlouvy uzavřené s významnými vydavateli, jako je Universal Edition ve Vídni, založená v roce 1901. Zatímco v letech 1909–1910 vydavatelství objevuje Josefa Bohuslava Foerstera, Josefa Suka a Vítězslava Nováka a investuje do jejich děl s perspektivou jistého zisku, po první světové válce se zaměřuje na novou generaci skladatelů a avantgardu druhé vídeňské školy, z českých skladatelů pak na Leoše Janáčka. Foerster, který se vrací do své vlasti po čtvrtstoletí stráveném mimo území Čech, se podřizuje místnímu prostředí a ztrácí kontakt s významnými osobnostmi evropské kultury.
Název v anglickém jazyce
Forced Return Home: The Change in Perception of Josef Bohuslav Foerster in the First Years of the Czechoslovak Republic
Popis výsledku anglicky
With the exception of Leoš Janáček, composers from the generation of the so-called Czech Modern Music scarcely succeeded in presenting their work abroad in the first years of the new Czechoslovak Republic. The foreign interest in composers was indicated especially by contracts concluded with prominent publishing houses, such as the Universal Edition in Vienna, progressively developing since 1901. While in 1909–1910 the publishing house discovers Josef Bohuslav Foerster, Josef Suk, and Vítězslav Novák, and invests in their work with the prospect of certain profit, after the First World War it focuses its attention on the new generation of composers and the previously unnoticed avant-garde Second Viennese School, as well as on Leoš Janáček. Foerster, who returns to his homeland after the quarter century spent outside the Czech country, has to accept the local environment which makes it difficult to stay in touch with prominent personalities of the European culture.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Musicologica Brunensia
ISSN
1212-0391
e-ISSN
—
Svazek periodika
54
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
51-62
Kód UT WoS článku
000492833700005
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85074277441