Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Aesthetic Universals in Neil Gaiman’s Post-Postmodern Mythmaking

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F19%3A73599936" target="_blank" >RIV/61989592:15210/19:73599936 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://content.sciendo.com/view/journals/pjes/8/1/article-p97.xml?lang=en" target="_blank" >https://content.sciendo.com/view/journals/pjes/8/1/article-p97.xml?lang=en</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.2478/pjes-2019-0006" target="_blank" >10.2478/pjes-2019-0006</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Aesthetic Universals in Neil Gaiman’s Post-Postmodern Mythmaking

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Aesthetic theory, as reflected in both contemporary cognitive (Patrick Colm Hogan) and more traditional structuralist criticism (H.G. Widdowson), points out to the dynamics between familiarity and surprise as the driving force behind pleasure we derive from reading fiction. This article explains how Neil Gaiman’s works, particularly his novel Neverwhere, utilize genre expectations and reinvent mythologies in order to captivate audiences in the current age of unprecedented access to information and a rather superficial intertextuality. The article draws on Brian Attebery’s analyses of the literature of the fantastic to place Gaiman within the context of both modernist and postmodernist legacies, while proposing that his works could be best understood as representative of the current cultural paradigm, sometimes labeled as the pseudo-modern or post-postmodernism. The discussion of the shifting paradigm is used as a backdrop for the scrutiny of the devices employed in Gaiman’s writing: the pre-modern focus on storytelling, prototypicality, modernist “mythic principle,” postmodernist textual strategies, and utilization of current technologies and mass-communication media.

  • Název v anglickém jazyce

    Aesthetic Universals in Neil Gaiman’s Post-Postmodern Mythmaking

  • Popis výsledku anglicky

    Aesthetic theory, as reflected in both contemporary cognitive (Patrick Colm Hogan) and more traditional structuralist criticism (H.G. Widdowson), points out to the dynamics between familiarity and surprise as the driving force behind pleasure we derive from reading fiction. This article explains how Neil Gaiman’s works, particularly his novel Neverwhere, utilize genre expectations and reinvent mythologies in order to captivate audiences in the current age of unprecedented access to information and a rather superficial intertextuality. The article draws on Brian Attebery’s analyses of the literature of the fantastic to place Gaiman within the context of both modernist and postmodernist legacies, while proposing that his works could be best understood as representative of the current cultural paradigm, sometimes labeled as the pseudo-modern or post-postmodernism. The discussion of the shifting paradigm is used as a backdrop for the scrutiny of the devices employed in Gaiman’s writing: the pre-modern focus on storytelling, prototypicality, modernist “mythic principle,” postmodernist textual strategies, and utilization of current technologies and mass-communication media.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60205 - Literary theory

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Prague Journal of English Studies

  • ISSN

    1804-8722

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    8

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    21

  • Strana od-do

    97-117

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus