„… rozpomeňte se na Seslání Ducha Svatého, uposlechněte hlasu Církve svaté“: Pozdně barokní malby Josefa Františka Pilze v kostele Nanebevzetí P. Marie ve Slatinicích
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F19%3A73602604" target="_blank" >RIV/61989592:15210/19:73602604 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://obd.upol.cz/id_publ/333182490" target="_blank" >https://obd.upol.cz/id_publ/333182490</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
„… rozpomeňte se na Seslání Ducha Svatého, uposlechněte hlasu Církve svaté“: Pozdně barokní malby Josefa Františka Pilze v kostele Nanebevzetí P. Marie ve Slatinicích
Popis výsledku v původním jazyce
Studie se zabývá nástěnným malbami v kostele Nanebevzetí Panny Marie ve Slatinicích na Olomoucku jako sofistikovaným příkladem pozdně barokní ikonografie, která je hypoteticky odvozena od tradice kázání významného duchovního Bohumíra Hynka Bílovského ( 1659–1725), který žil a pracoval ve Slatinicích od roku 1708 až do své smrti. Vztah mezi kázáním a výzdobou kostela spočívá ve způsobu, jakým se obě tato média obracejí k věřícím v kostele a jak pracují s funkcí pedagogicko-indoktrinační (konfesionální) rolí náboženského umění, zejména v katolickém prostředí po Tridentském koncilu. Zde byla také nově definována ikonografie Seslání Ducha svatého, která svým misijním a „konverzním“ příběhem odpovídala současné univerzalisticky hegemonické politice protireformační církve.
Název v anglickém jazyce
“...remember the Descent of the Holy Spirit, obey the voice of the Holy Church”. The Late Baroque Paintings by Josef František Pilz in the Church of the Assumption of the Virgin Mary in Slatinice
Popis výsledku anglicky
The study deals with wall-painted decoration of the Church of the Assumption of the Virgin Mary in Slatinice in the Olomouc region as the sophisticated example of the Late Baroque iconography that is hypothetically realted to the tradition of sermons of the significant clergyman Bohumír Hynek Bílovský (1659–1725), who lived and worked in Slatinice from 1708 until his death. The relation between the sermons and the church decorations lies in the manner of how both of these media turn to the believers gathered in the church and how they work with the function of pedagogical-indoctrination (confession-building) role of religious art, in particular in the Catholic environment after the Council of Trent. Here the iconography of the Descent of the Holy Spirit was also redefined, which with its missionary and “conversion” story corresponded to the current universalistically hegemonic policy of the Counter-reformation Church.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA18-09415S" target="_blank" >GA18-09415S: Vytváření konvertity. Jazyková a vizuální reprezentace konverze v raném novověku</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Znalectví, sběratelství a ikonografie umění raného novověku. Od objevu k interpretaci
ISBN
978-80-210-9557-1
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
265-282
Počet stran knihy
399
Název nakladatele
Masarykova univerzita - Books and Pipes
Místo vydání
Brno
Kód UT WoS kapitoly
—