Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

The Mean & Range Effect – A Sweet Spot Stimulating Risk-Seeking in Managerial Decision Support

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F20%3A73600928" target="_blank" >RIV/61989592:15210/20:73600928 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/61989592:15410/20:73600928

  • Výsledek na webu

    <a href="http://njb.fi/wp-content/uploads/2020/06/2_Stoklasa_et_al.pdf" target="_blank" >http://njb.fi/wp-content/uploads/2020/06/2_Stoklasa_et_al.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    The Mean & Range Effect – A Sweet Spot Stimulating Risk-Seeking in Managerial Decision Support

  • Popis výsledku v původním jazyce

    We report a specific irregularity in risk-attitudes that occurs under one of the most common risk presentation formats. Representing the risk by the expected value and the range of possible values can result in increased risk-seeking compared to other less- or more- information-rich formats of risk presentation. We call this phenomenon the mean &amp; range effect. Our research suggests a 20% prevalence of this phenomenon in three different countries confirmed by three different modes of analysis. A novel analytical approach is suggested that defines fuzzy subsets of the sample to allow for the partial membership of each respondent to more than one subset to account for within-respondent variability. The results suggest the possibility to influence the risk-appetite of decision-makers by a specific risk-presentation, which can seriously affect the outcomes of (group) decision-making problems. This finding is relevant for decision support systems design, marketing, corporate and consumer finance and related fields.

  • Název v anglickém jazyce

    The Mean & Range Effect – A Sweet Spot Stimulating Risk-Seeking in Managerial Decision Support

  • Popis výsledku anglicky

    We report a specific irregularity in risk-attitudes that occurs under one of the most common risk presentation formats. Representing the risk by the expected value and the range of possible values can result in increased risk-seeking compared to other less- or more- information-rich formats of risk presentation. We call this phenomenon the mean &amp; range effect. Our research suggests a 20% prevalence of this phenomenon in three different countries confirmed by three different modes of analysis. A novel analytical approach is suggested that defines fuzzy subsets of the sample to allow for the partial membership of each respondent to more than one subset to account for within-respondent variability. The results suggest the possibility to influence the risk-appetite of decision-makers by a specific risk-presentation, which can seriously affect the outcomes of (group) decision-making problems. This finding is relevant for decision support systems design, marketing, corporate and consumer finance and related fields.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50204 - Business and management

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Nordic Journal of Business

  • ISSN

    2342-9003

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    69

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    FI - Finská republika

  • Počet stran výsledku

    23

  • Strana od-do

    21-43

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus