Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Agentské sítě. Agenti, obchodníci a zprostředkovatelé jako spoluautoři

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F20%3A73601223" target="_blank" >RIV/61989592:15210/20:73601223 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://obd.upol.cz/id_publ/333181109" target="_blank" >https://obd.upol.cz/id_publ/333181109</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Agentské sítě. Agenti, obchodníci a zprostředkovatelé jako spoluautoři

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Do jaké míry byly volby objednavatele při výběru tvůrce či koupi již hotového díla vědomé a záměrné, či nakolik byly dány spíše vnějšími faktory a jinými motivacemi jako především disponibilitou umělců, jejich finančními požadavky, přítomností v místě či okolí a dalšími externími činiteli? Nakolik se jednotliví objednavatelé vyznali v umění a umělecké situaci? Co ovlivňovalo jejich výběr volby a rozhodnutí něco koupit či někoho zaměstnat? Sledovali novinky a módní trendy v umělecké sféře? Uvědomovali si kvalitu, invenci a schopnosti svých umělců? Jak se proměňoval jejich vkus v průběhu episkopátu? Na tyto a podobné otázky nebude nikdy možné přinést jednoznačné odpovědi a vyvodit z nich jasné obecnější závěry týkající se mecenátu a sběratelství. Vždy je nezbytné zkoumat konkrétní případ každého díla, každého tvůrce a jeho objednavatele. V lepším porozumění vztahu v trojúhelníku dílo – tvůrce – objednavatel nám však může napomoci studium patronových agentských sítí a jejich rozsahu. Umělečtí a diplomatičtí agenti, obchodníci a rozliční zprostředkovatelé nebývali jen pouhými pasivními vykonavateli uměleckých a sběratelských intencí svého patrona, ale mnohdy se sami podíleli na podobě a charakteru jeho uměleckých a mecenášských aktivit. Oddělit od sebe vliv patrona, tvůrce a agenta na objednávku či koupi konkrétního uměleckého díla není dost dobře většinou možné, neboť se jedná o spojené nádoby. Studium korespondence agentů či zprostředkovatelů může především napomoci blíže poznat objednavatele, jeho vztah k uměleckým předmětům a tvůrcům, rozlišit, nakolik bylo sběratelství a mecenášství u toho kterého objednavatele spíše jen nástrojem reprezentace podle dobových zvyklostí, či se jednalo o niternou potřebu poučeně sbírat a objednávat. V neposlední řadě nám tato metoda může pomoci najít při interpretaci vyváženější vztah mezi působením objednavatele a vlivem jiných subjektů na vznik díla či sbírky. Na síti agentů a jiných společenských kontaktech závisely mecenášské a sběratelské schopnosti toho kterého objednavatele. Domnívám se, že agenty a agentské sítě je tudíž zapotřebí vnímat u starého umění, ale nejenom, jako určité „spoluautory“ umělecké scény.

  • Název v anglickém jazyce

    Agent networks. Agents, dealers and intermediaries as co-authors

  • Popis výsledku anglicky

    When choosing an artist or buying a finisher artwork, how far were clients´choices conscious and deliberate, and how far were they due more to external factors and other motivations, above all the availability of artists, their financial requirements, their presence in or near the client´location, and other external factors? How familiar were individual clients with art and the art scene? What influenced their choices and their decisions to buy something or employ someone? These and similar questions can never have straight forward answers from which clear conclusions with general application to patronage and collecting can be drawn. It is always essential to treat each work, artist and client as a specific instance. However, studying the existence and extent of patronage agent networks can give us a better understanding of the artwork - artist - client triangle, etc.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Tvůrce jako předmět dějin umění. Pozice autora po jeho „smrti“

  • ISBN

    978-80-88283-35-5

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    6

  • Strana od-do

    149-154

  • Název nakladatele

    Artefactum

  • Místo vydání

    Praha

  • Místo konání akce

    Praha

  • Datum konání akce

    20. 9. 2018

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    CST - Celostátní akce

  • Kód UT WoS článku