Giovanni Vanetti, Fabián Václav Harovník a nástěnné malířství v Čechách po třicetileté válce
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F20%3A73602401" target="_blank" >RIV/61989592:15210/20:73602401 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://obd.upol.cz/id_publ/333182287" target="_blank" >https://obd.upol.cz/id_publ/333182287</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Giovanni Vanetti, Fabián Václav Harovník a nástěnné malířství v Čechách po třicetileté válce
Popis výsledku v původním jazyce
O malíři Giovannim Vanettim (nar. 1621 Arogno) se dosud vědělo, že pracoval v první polovině padesátých let 17. století v zámku v Náchodě pro Ottavia Piccolominiho (1599–1656) a následně dekoroval svými malbami klášterní kostel cisterciáků v Neuzelle v Dolní Lužici. Jinak se jednalo v podstatě o neznámého malíře skromného talentu, u něhož se podle předpokladu naučil Fabián Václav Harovník (1635–1683) technice nástěnné malby. Předkládaný článek přináší nová zjištění o původu Giovanniho Vanettiho, který pocházel z Arogna v dnešním Ticinu, jeho známých realizacích v Náchodě, Neuzelle a v Muskau u Chotěbuze. Věnuje se Vanettiho stylovým východiskům v díle Piera Francesca Mazzucchelliho zv. il Morazzone (1573–1626) a dalších lombardských a ticinských malířů první poloviny 17. století. Zejména se však článek soustředí na interpretaci Giovanniho Vanettiho v kontextu umělecké migrace mistrů od lombardsko-ticinských jezer, zejména obyvatel obce Arogno. Vanetti totiž působil ve střední Evropě společně se svým bratrem štukatérem Giuliem (1626–1688) a zejména pak štukatérem Giovanni Bartolomeou Comettou (asi 1620–1687). Všichni tři arognští vrstevníci se pohybovali v Čechách a obecněji ve střední Evropě v blízkosti dalších umělců a uměleckých řemeslníků z Arogna, kteří pracovali často napojeni na zakázky architekta Carla Luraga (1615–1684) z nedaleké obce Pellio Superiore z Val d’Intelvi. V neposlední řadě se pak článek pokouší nově interpretovat situaci v oblasti malířství v Čechách v padesátých a šedesátých letech 17. století a nabídnout vysvětlení Vanettiho vztahu k českému malíři Fabiánu Václavu Harovníkovi, jeho zapojení do skupiny Luragových spolupracovníků a angažování Harovníka jako malíře ze strany předních šlechticů v Čechách ve velkolepých a nově budovaných rezidencích.
Název v anglickém jazyce
Giovanni Vanetti, Fabián Václav Harovník and wall painting in Bohemia after the Thirty Years War
Popis výsledku anglicky
All that was previously known about the painter Giovanni Vanetti (b. 1621 Arogno) was that in the first half of the 1650s he worked for Ottavio Piccolomini (1599–1656) in the chateau in Náchod and subsequently decorated the monastery church of the Cistercians in Neuzelle in Dolní Lužice with his paintings. Essentially, he was an unknown painter with a modest talent from whom, it was assumed, Fabián Václav Harovník (1635–1683) probably learnt the techniques of wall painting. This paper presents new findings about the origin of Giovanni Vanetti, who came from Arogno in today’s Ticino, and about the paintings he is known to have created in Náchod, in Neuzelle and in Muskau near Cottbus. It is devoted to the stylistic starting points of Vanetti in the work of Piero Francesco Mazzucchelli, known as il Morazzone, (1573–1626) and other Lombardy and Ticino painters of the first half of the 17th century. The paper however focuses especially on the interpretation of Giovanni Vanetti in the context of the artistic migration of the masters from the Lombardy-Ticino lakes, in particular of the inhabitants of the parish of Arogno. Vanetti worked in Central Europe with his brother, the stucco-worker Giulio (1626–1688), and then especially the stucco-worker Giovanni Bartolomeo Cometta (c.1620–1687). The three contemporaries from Arogno moved around Bohemia and Central Europe generally close to other artists and artistic craftsmen from Arogno, often working on commissions from the architect Carlo Lurago (1615–1684), who came from the neighbouring parish of Pellio Superiore in the Val d’Intelvi. Last but not least, the article tries to interpret anew the situation in the field of painting in Bohemia in the 1650s and 1660s, and to offer an explanation of Vanetti’s relationship to the Bohemian painter Fabián Václav Harovník, his link to the group of Lurago colleagues, and the engagement of Harovník as a painter by leading aristocrats in Bohemia in their grandiose, newly-built residences.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/EF17_048%2F0007378" target="_blank" >EF17_048/0007378: OA ITI - ARTECA: Pokročilé fyzikálně-chemické metody ve výzkumu a ochraně kulturního a uměleckého dědictví</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Umeni-Art
ISSN
0049-5123
e-ISSN
—
Svazek periodika
2020
Číslo periodika v rámci svazku
58
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
26-40, 115
Kód UT WoS článku
000631555300003
EID výsledku v databázi Scopus
999