Böcklinův Ostrov mrtvých a jeho filozofické interpretace
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F20%3A73602919" target="_blank" >RIV/61989592:15210/20:73602919 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://obd.upol.cz/id_publ/333182805" target="_blank" >https://obd.upol.cz/id_publ/333182805</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Böcklinův Ostrov mrtvých a jeho filozofické interpretace
Popis výsledku v původním jazyce
Obraz Ostrov mrtvých Arnolda Böcklina, namalovaný celkem v pěti verzích mezi lety 1880 – 1886 v duchu pozdního symbolismu, se stal na přelomu devatenáctého a dvacátého století nesmírně populárním. Jeho reprodukce se tehdy stala téměř všudypřítomnou. Obecná obliba tohoto obrazu koresponduje s tehdejším zesíleným zájmem o téma smrti a posmrtného života. Ve svém příspěvku chci na pozadí Böcklinova obrazu představit typologii nejvýznamnějších přístupů ke smrti, jak se zformovaly v literatuře, filozofii a vědě v době vzniku Böcklinova obrazu a v několika desetiletích po něm následujících. V souladu s Böcklinovými romantickými představami jsou dobové vědecké (z dnešního pohledu spíše pseudovědecké) představy Camille Flammariona obsažené v knize Tajemství smrti. O něco vědečtější je přístup představitelů psychoanalýzy. Vztah Sigmunda Freuda k Böcklinovu obrazu je neopominutelný. Nejvýznamnější filozofickou reflexi smrti představují v 19. století Arthur Schopenhauer a ve 20. století Martin Heidegger.
Název v anglickém jazyce
Böcklin's Isle of the Dead and its Philosophical Interpretations
Popis výsledku anglicky
Arnold Böcklin's Island of the Dead was painted in a five versions between 1880 and 1886 in the spirit of late symbolism and became extremely popular at the turn of the nineteenth and twentieth centuries. The reproduction of this painting became almost ubiquitous. The general popularity of this painting corresponds to the intensified interest in the subject of death and the afterlife. I want to present a typology of the most important approaches to death against the background of Böcklin's painting as they were formed in literature, philosophy and science at the time of the origin of Böcklin's painting and in the few decades that followed. In accordance with Böcklin's romantic ideas the contemporary scientific (from today's point of view rather pseudo-scientific) ideas of Camille Flammarion contained in the book The Secret of Death. The approach of the representatives of psychoanalysis is a bit more scientific. Sigmund Freud's relationship to Böcklin's painting is indispensable. The most important philosophical reflections on death are represented in the 19th century by Arthur Schopenhauer and in the 20th century by Martin Heidegger.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Ostrov v literaturách a kulturách střední Evropy
ISBN
978-80-88278-55-9
Počet stran výsledku
15
Strana od-do
45-59
Počet stran knihy
236
Název nakladatele
Univerzita Palackého v Olomouci, Filozofická fakulta
Místo vydání
Olomouc
Kód UT WoS kapitoly
—