Impresionismus v pojetí Hermanna Bahra a jeho varianty na příkladech moravské německé literatury
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F20%3A73604806" target="_blank" >RIV/61989592:15210/20:73604806 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://obd.upol.cz/id_publ/333184692" target="_blank" >https://obd.upol.cz/id_publ/333184692</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Impresionismus v pojetí Hermanna Bahra a jeho varianty na příkladech moravské německé literatury
Popis výsledku v původním jazyce
Kapitola prezentuje, jak rozdílná byla pojetí literárního impresionismu rakouskou literární kritikou a moravskými německými autory, kteří jeho postupy uplatňovali ve svých dílech. Pojem literárního impresionismu není v rámci německojazyčné literatury dodnes vyjasněn, je často směšován s dalšími dobovými trendy estetické moderny nebo dokonce užíván jako synonymum samotné moderny a jeho definice proto zůstává sporná. Největším propagátorem literárního impresionismu v německy mluvících zemích byl zajisté rakouský literární kritik Hermann Bahr. Cílem studie je jednak ukázat, jak Bahr impresionismus chápe (zvláště ve vztahu k filozofii moravského německého fyzika Ernsta Macha), jak se pojetí impresionismu v Bahrových esejích vyvíjí v průběhu času a jak Bahr své teoretické myšlenky uplatňuje ve vlastních literárních textech. Dále je na příkladu dvou německých moravských autorů - Eugena Schicka a Jakoba Julia Davida - ukázáno, že současně s Bahrem existují v rámci širšího okruhu rakouské moderní literatury i další pojetí impresionismu, která se od Bahrovy koncepce značně liší.
Název v anglickém jazyce
Hermann Bahr’s concept of Impressionism and its variants on examples of moravian german literature
Popis výsledku anglicky
The chapter demonstrates relationship between opinions of the leading Austrian literary critic and chosen Moravian German writers. Till today, the concept of literary Impressionism is still not exactly defined in German-language literature, it is mixed up with other literary trends of aesthetic modernism, or even used as a synonym of modernity, and thus remains controversial. The propagator of Impressionism in the German-speaking space is the Austrian literary critic Hermann Bahr. The purpose of this study is, on the one hand, to show how Bahr conceives Impressionism (especially in relation to the philosophy of the Moravian philosopher Ernst Mach), how the conception of the term develops in his essays during the time and how Impression-ism is to be transferred to literary texts. On the other hand, texts of two German-Moravian authors – Eugen Schick and Jakob Julius David – are to be presented here as well, as they can be classified as impressionistic, but deviate from Bahr‘s concept of the impressionistic writing style.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60206 - Specific literatures
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Impresionismus v české kultuře 1880-1920
ISBN
978-80-88278-45-0
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
155-165
Počet stran knihy
197
Název nakladatele
Univerzita Palackého v Olomouci
Místo vydání
Olomouc
Kód UT WoS kapitoly
—