Two kinds of infinity. Nicholas of Cusa and Giordano Bruno
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F20%3A73606636" target="_blank" >RIV/61989592:15210/20:73606636 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://classiques-garnier.com/giordano-bruno-law-philosophy-and-theology-in-the-early-modern-era-two-kinds-of-infinity.html" target="_blank" >https://classiques-garnier.com/giordano-bruno-law-philosophy-and-theology-in-the-early-modern-era-two-kinds-of-infinity.html</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.15122/isbn.978-2-406-10448-3.p.0195" target="_blank" >10.15122/isbn.978-2-406-10448-3.p.0195</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Two kinds of infinity. Nicholas of Cusa and Giordano Bruno
Popis výsledku v původním jazyce
It is commonly known that Giordano Bruno learned from Nicholas of Cusa. He quotes extensively the De beryllo and other texts of Cusanus in order to make his philosophy of the infinity of the world philosophically acceptable. The serious problem in the familiarity and difference between the early and the late Renaissance thinker is the notion of the infinite, its constructive function in the philosophical system, its epistemological and metaphysical status. Whereas Cusanus postulates the infinite as the unavoidable condition for the correlation between reality, origin, and understanding, Bruno harvested the fruits of such a daring approach to what used to be the domain of Aristotelian ontology and turns the transcendence of the infinite into the immanence of truth in reality.
Název v anglickém jazyce
Two kinds of infinity. Nicholas of Cusa and Giordano Bruno
Popis výsledku anglicky
It is commonly known that Giordano Bruno learned from Nicholas of Cusa. He quotes extensively the De beryllo and other texts of Cusanus in order to make his philosophy of the infinity of the world philosophically acceptable. The serious problem in the familiarity and difference between the early and the late Renaissance thinker is the notion of the infinite, its constructive function in the philosophical system, its epistemological and metaphysical status. Whereas Cusanus postulates the infinite as the unavoidable condition for the correlation between reality, origin, and understanding, Bruno harvested the fruits of such a daring approach to what used to be the domain of Aristotelian ontology and turns the transcendence of the infinite into the immanence of truth in reality.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GB14-37038G" target="_blank" >GB14-37038G: Mezi renesancí a barokem: Filosofie a vědění v českých zemích a jejich širší evropský kontext</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Giordano Bruno. Law, Philosophy, and Theology in the Early Modern Era
ISBN
978-2-406-10446-9
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
195-204
Počet stran knihy
478
Název nakladatele
Classiques Garnier
Místo vydání
Paris
Kód UT WoS kapitoly
—