Orientalismus ve filmu Jíst, meditovat, milovat: srovnání orientalizujícího zobrazení Indie a Bali s Itálií
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F20%3A73612608" target="_blank" >RIV/61989592:15210/20:73612608 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://kas.upol.cz/fileadmin/userdata/FF/katedry/kas/vav/dalny_vychod/archiv/Dalny_vychod_c._2_2020.pdf" target="_blank" >https://kas.upol.cz/fileadmin/userdata/FF/katedry/kas/vav/dalny_vychod/archiv/Dalny_vychod_c._2_2020.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Orientalismus ve filmu Jíst, meditovat, milovat: srovnání orientalizujícího zobrazení Indie a Bali s Itálií
Popis výsledku v původním jazyce
První část tohoto příspěvek obsahuje stručný úvod do konceptu orientalismu. Následuje popis filmu amerického režiséra Ryana Murphyho Jíst, meditovat, milovat (2010), jehož děj se odehrává v Itálii, Indii a Indonésii; a způsob, jakým prezentuje kultury jmenovaných zemí, je přinejmenším zavádějící, když přizpůsobuje realitu žánru snímku a představám západních diváků o Orientu. Celková atmosféra, do které je snímek laděný, dle mého názoru nepředstavuje reálný obraz skutečnosti. Soudím, že se jedná především o stereotypní aspekty kultury, které jsou opakovaně předkládány Okcidentu jako reprezentace života v dané lokalitě. Snímek je proto laděn téměř propagandisticky, směřuje na turisty a ukazuje tak pouze to, co si diváci přejí vidět. Naopak celkovou atmosféru, jejíž dílčí části by se potenciálně mohly jevit jako nelibé, skrývá. Tyto zatajené či přehnaně aranžované prvky a vylepšený obraz kultur Indie a Indonésie, jsou analyzovány v druhé polovině příspěvku.
Název v anglickém jazyce
Orientalism in the movie Eat Pray Love: Comparison of India and Bali’s orientalisation with Italy
Popis výsledku anglicky
The first part of this paper contains a brief introduction to the concept of Orientalism. The following is a description of American director Ryan Murphy’s Eat, Meditate, Love (2010), which takes place in Italy, India, and Indonesia. The way it presents the cultures of these countries is at least misleading when it adapts the reality of the film genre and Western viewers’ perceptions of the Orient. The over-all atmosphere of the movie does not represent a realistic picture of reality. These are mainly stereotypical aspects of culture, which are repeatedly presented to the Occident as a representation of life in a given locality. Therefore, the film is almost propagandistic, which is aimed at tourists and thus shows only what viewers want to see. On the contrary, it hides the overall atmosphere, parts of which could potentially seem unpleasant. These covert or overly arranged elements and an improved image of the cultures of India and Indonesia are analysed in the second half of the paper.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50404 - Anthropology, ethnology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Dálný východ
ISSN
1805-1049
e-ISSN
—
Svazek periodika
X
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
25-31
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—