Oli London – orientalismus nebo kulturní apropriace?
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F20%3A73612611" target="_blank" >RIV/61989592:15210/20:73612611 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://kas.upol.cz/fileadmin/userdata/FF/katedry/kas/vav/dalny_vychod/archiv/Dalny_vychod_c._2_2020.pdf" target="_blank" >https://kas.upol.cz/fileadmin/userdata/FF/katedry/kas/vav/dalny_vychod/archiv/Dalny_vychod_c._2_2020.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Oli London – orientalismus nebo kulturní apropriace?
Popis výsledku v původním jazyce
Orientalismus můžeme sledovat už desítky let skrze různé části kultury a to i díky tomu, že nové asijské trendy často přináší do západní kultury orientalizující prvky. V devadesátých letech 20. století se z Jižní Koreje začala šířit kulturní vlna označovaná jako Hallyu wave, jejíž hlavní součástí jsou korejské seriály, zvané K-drama, a hudební styl označovaný jako K-pop. Tento fenomén s sebou přinesl pozitiva i negativa: zájem o Jižní Koreu se výrazně zvýšil, avšak někteří „koreafilové“ přetavili svou zálibu v korejské kultuře v posedlost. Jedním z nich je mj. i Brit Oli London (1990), který podstoupil velice nákladnou plastickou operaci tak, aby se svým zjevem přiblížil Park Jiminovi (1995), členu korejské hudební skupiny BTS. O. London se poté rozhodl sám proniknout do K-popu a v roce 2019 vydal na platformě YouTube čtyři hudební videoklipy, kterými se snaží o imitaci korejské populární hudby i kultury, a proto v nich můžeme hledat a nalézt prvky orientalismu. Nejméně vhodný obraz Koreje obsahuje čtvrtý z nich pojmenovaný Heart of Korea, ve kterém japonské kimono střídavě doplňuje čínský vějíř nebo deštník a dokáže tak urazit hned tři asijské kultury najednou. Cílem tohoto textu je proto rozbor tvorby O. Londona a podrobné objasnění nekorektnosti právě takového orientalismu.
Název v anglickém jazyce
Oli London – Orientalism or cultural appropriation?
Popis výsledku anglicky
Orientalism has been observed for decades through various parts of culture because new Asian trends often bring elements of Orientalism to Western culture. In the 1990s, a cultural phenomenon called Hallyu Wave began to spread from South Korea; the main ones are Korean series called K-drama and a musical style called K-pop. This feature has brought both positives and negatives: interest in South Korea has increased significantly, but some “Koreaphiles” have become obsessed with Korean culture. One of them is, among others, Oli London (1990) from the UK, who underwent costly plastic surgery to bring Park Jimin (1995), a member of the Korean music group BTS, closer to his appearance. O. London then decided to break into K-pop himself, and in 2019 he released four music videos on the YouTube platform, trying to imitate Korean popular music and culture, so we can look for and find elements of Orientalism in them. The least suitable image of Korea contains the fourth of them, named Heart of Korea, in which a Japanese kimono alternately complements a Chinese fan or umbrella. It can offend three Asian cultures at once. Therefore, this text aims to analyse the work of O. London and explain in detail the incorrectness of just such Orientalism.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50404 - Anthropology, ethnology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Dálný východ
ISSN
1805-1049
e-ISSN
—
Svazek periodika
X
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
44-51
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—