Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Distributional learning of speech sounds: exploring the effects of prior language experience

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F21%3A73603187" target="_blank" >RIV/61989592:15210/21:73603187 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.1111/lang.12432" target="_blank" >https://doi.org/10.1111/lang.12432</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1111/lang.12432" target="_blank" >10.1111/lang.12432</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Distributional learning of speech sounds: exploring the effects of prior language experience

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Distributional learning is typically understood as inattentive tracking of stimulus probabilities. Distributional training with speech yields mixed results and the influencing factors have not yet been fully investigated. This study explored whether prior linguistic experience could have an effect on distributional learning outcomes. Czech and Greek adults, whose native languages respectively contain and lack abstract length categories, were exposed to novel vowels falling into unimodal or bimodal distributions along the durational dimension. A trending interaction suggested that the Czechs and the Greeks might have been affected differently by the distributional exposure. Improved discrimination of the ‘trained’ contrast was observed in bimodally-exposed Czechs (whose prior expectations about length categories can guide learning), and, rather surprisingly, in unimodally-exposed Greeks (who, lacking any expectations might have listened in a non-categorical, auditory mode). Prior linguistic experience could thus affect whether and how experienced language users exploit distributional speech statistics: this proposal needs to be assessed in future studies.

  • Název v anglickém jazyce

    Distributional learning of speech sounds: exploring the effects of prior language experience

  • Popis výsledku anglicky

    Distributional learning is typically understood as inattentive tracking of stimulus probabilities. Distributional training with speech yields mixed results and the influencing factors have not yet been fully investigated. This study explored whether prior linguistic experience could have an effect on distributional learning outcomes. Czech and Greek adults, whose native languages respectively contain and lack abstract length categories, were exposed to novel vowels falling into unimodal or bimodal distributions along the durational dimension. A trending interaction suggested that the Czechs and the Greeks might have been affected differently by the distributional exposure. Improved discrimination of the ‘trained’ contrast was observed in bimodally-exposed Czechs (whose prior expectations about length categories can guide learning), and, rather surprisingly, in unimodally-exposed Greeks (who, lacking any expectations might have listened in a non-categorical, auditory mode). Prior linguistic experience could thus affect whether and how experienced language users exploit distributional speech statistics: this proposal needs to be assessed in future studies.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60203 - Linguistics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA18-01799S" target="_blank" >GA18-01799S: Vliv akcentu mluvčího na osvojování si hlásek mateřského jazyka</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    LANGUAGE LEARNING

  • ISSN

    0023-8333

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    71

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    31

  • Strana od-do

    131-161

  • Kód UT WoS článku

    000568748100001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85090449736