Biskup Jakub Arnošt z Lichtenštejnu-Castelcorna a hudba
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F21%3A73606818" target="_blank" >RIV/61989592:15210/21:73606818 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://obd.upol.cz/id_publ/333186704" target="_blank" >https://obd.upol.cz/id_publ/333186704</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Biskup Jakub Arnošt z Lichtenštejnu-Castelcorna a hudba
Popis výsledku v původním jazyce
Studie se zabývá vztahem olomouckého biskupa Jakuba Arnošta z Lichtenštejnu-Castelcorna (1690–1747) k hudbě. Biskup neměl v Olomouci vlastní hudební kapelu, avšak hudbu miloval a všemožně ji podporoval. V Salcburku mu věnoval varhaník tamního dómu Matthäus Gugl svou příručku generálního basu Fundamenta Partiturae (Salcburk 1719). Ihned po svém zvolení olomouckým biskupem dal Jakub Arnošt vybudovat v olomoucké katedrále dvě empory s varhanami na pilíře triumfálního oblouku. Vzorem k tomu bylo podobné umístění varhan v dómech v Salcburku a v Pasově. K jeho intronizaci složil kapelník Václav Gurecký mši Missa obligationis. Někdy v té době mu věnoval Ignazio Maria Conti sbírku mší ve stile antico. Jako arcibiskup v Salcburku usiloval Jakub Arnošt o řadu reforem, ale nenašel tu pochopení. Údajně pořádal veřejné hostiny, při kterých účinkovala 24členná hudební kapela. Jeho vztah k hudbě a varhanám dokládá dílo IX Toccate e Fughe per l’Organo (Augsburg 1747), které mu ještě v roce jeho smrti věnoval dvorní varhaník Johann Ernest Eberlin. Součástí studie je itinerář Jakuba Arnošta, ze kterého vysvítají jeho povahové vlastnosti a osobní vztah k hudbě. V úvodu jsou uveřejněny poznatky o mládí biskupova otce Františka Karla z L.-C. (1648–1706).
Název v anglickém jazyce
Bishop Jakob Ernst von Liechtenstein-Castelcorno and Music
Popis výsledku anglicky
Though Jakob Ernst did not have a music chapel of his own at Olomouc, he was a keen lover and generous patron of music. At Salzburg, the organist of the local cathedral, Matthäus Gugl gifted him his general bass manual, Fundamenta Partiturae (Salzburg 1719). Immediately upon his election as Bishop of Olomouc, Jakob Ernst had two triforia with organ installed upon the pillars of the triumphal arch in the Olomouc cathedral, imitating the positioning of organs in the cathedrals of Salzburg and Passau. To accompany the bishop’s enthronement, music director Václav Gurecký composed the Missa obligationis. Also approximately at that time, Ignazio Maria Conti dedicated to him a collection of masses in stile antico. As the Archbishop of Salzburg, Jakob Ernst tried to introduce various reforms, but did not succeed. He was said to organize public banquets with music performed by a 24-strong orchestra. His affinity for music and organ in particular is documented by the IX Toccate e Fughe per l’Organo (Augsburg 1747), dedicated to him in the year of his death by court organist Johann Ernst Eberlin. The present text contains Jakob Ernst’s itinerary offering information about his personality traits and his relationship with music. The introductory part brings new findings about the youth of the bishop’s father, Franz-Karl von Liechtenstein-Castelcorno (1648–1706).
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
HUDEBNI VEDA
ISSN
0018-7003
e-ISSN
—
Svazek periodika
58
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
44
Strana od-do
2-45
Kód UT WoS článku
000654298600001
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85109136724