Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Vocel – Hostinský – Hoernes: Central-European Contributions to the Discussion about the Beginnings of Art

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F21%3A73611307" target="_blank" >RIV/61989592:15210/21:73611307 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://obd.upol.cz/id_publ/333191194" target="_blank" >https://obd.upol.cz/id_publ/333191194</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Vocel – Hostinský – Hoernes: Central-European Contributions to the Discussion about the Beginnings of Art

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The study analyzes texts about prehistoric artifacts written by three nineteenth-century researchers. All three authors came from the Central-European milieu and none of them are considered pure art historians, although they significantly influenced the discourse within art history. These researchers include Jan Erazim Vocel, the founder of Czech art history, heritage conservation and archaeology, and the author of Začátkové českého umění [The Beginnings of Czech Art] from 1847; Otakar Hostinský, primarily an aesthetics scholar who grappled with the topic in his articles O prvotinách umění výtvarného [On the First Works of Art] and O nejstarších stopách umění evropského [On the Earliest Traces of European Art] (1876 and 1877); and Moritz Hoernes, the first university professor of prehistory in Europe (1899 in Vienna) and the author of the first comprehensive publication about the history of art in the Prehistoric Period entitled Urgeschichte der bildenden Kunst in Europa von den Anfängen bis um 500 vor Chr. (1898). The comparison of their contributions illustrates the dynamics within the art-history debate reacting to the increasing volume of material and the effort to improve the existing interpretation methods. Since the pioneering decades, researchers preferred an interdisciplinary approach in studying the beginnings of art and were skeptical of the idea that the methodological tools of a single discipline, including art history, could offer a clear picture. To this day, prehistory plays a somewhat subversive role in the art-historical discourse. The study also points to other nineteenth-century theories that remain relevant today, while suggesting that Central Europe has always played an important role in the debate about the inception of art.

  • Název v anglickém jazyce

    Vocel – Hostinský – Hoernes: Central-European Contributions to the Discussion about the Beginnings of Art

  • Popis výsledku anglicky

    The study analyzes texts about prehistoric artifacts written by three nineteenth-century researchers. All three authors came from the Central-European milieu and none of them are considered pure art historians, although they significantly influenced the discourse within art history. These researchers include Jan Erazim Vocel, the founder of Czech art history, heritage conservation and archaeology, and the author of Začátkové českého umění [The Beginnings of Czech Art] from 1847; Otakar Hostinský, primarily an aesthetics scholar who grappled with the topic in his articles O prvotinách umění výtvarného [On the First Works of Art] and O nejstarších stopách umění evropského [On the Earliest Traces of European Art] (1876 and 1877); and Moritz Hoernes, the first university professor of prehistory in Europe (1899 in Vienna) and the author of the first comprehensive publication about the history of art in the Prehistoric Period entitled Urgeschichte der bildenden Kunst in Europa von den Anfängen bis um 500 vor Chr. (1898). The comparison of their contributions illustrates the dynamics within the art-history debate reacting to the increasing volume of material and the effort to improve the existing interpretation methods. Since the pioneering decades, researchers preferred an interdisciplinary approach in studying the beginnings of art and were skeptical of the idea that the methodological tools of a single discipline, including art history, could offer a clear picture. To this day, prehistory plays a somewhat subversive role in the art-historical discourse. The study also points to other nineteenth-century theories that remain relevant today, while suggesting that Central Europe has always played an important role in the debate about the inception of art.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Od dějin umění k uměleckému dílu. Cesty k porozumění vizuální kultuře

  • ISBN

    978-80-7485-247-3

  • Počet stran výsledku

    20

  • Strana od-do

    495-514

  • Počet stran knihy

    664

  • Název nakladatele

    Books &amp; Pipes

  • Místo vydání

    Brno

  • Kód UT WoS kapitoly