Prvky orientalismu ve filmu Samotáři a jejich funkce
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F21%3A73612475" target="_blank" >RIV/61989592:15210/21:73612475 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://kas.upol.cz/fileadmin/userdata/FF/katedry/kas/vav/dalny_vychod/archiv/Dalny_vychod_c._2_2021.pdf?fbclid=IwAR1HLrDxu7qTBY06w43Jm8_btpfKf6FTfjQWWwLdl7IVQYdX9xphfuAObqA" target="_blank" >https://kas.upol.cz/fileadmin/userdata/FF/katedry/kas/vav/dalny_vychod/archiv/Dalny_vychod_c._2_2021.pdf?fbclid=IwAR1HLrDxu7qTBY06w43Jm8_btpfKf6FTfjQWWwLdl7IVQYdX9xphfuAObqA</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Prvky orientalismu ve filmu Samotáři a jejich funkce
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem této eseje je analyzovat český snímek Samotáři z hlediska orientalismu. Hlavním těžištěm analýzy jsou odkazy na Asii a asijské motivy, zejména odkazy na Japonsko, kterých je nejvíce a které nejznatelněji ovlivňují celkové vyznění filmu. Na základě analýzy těchto odkazů ve vztahu k jejich kontextu v rámci děje bude proveden pokus dokázat, že se orientalismus ve filmu projevuje zejména ve výběru témat, která jsou stereotypní. Na druhou stranu, orientalismus se zde plně neprojevuje ve smyslu politického ovládání „jiného“ tak, jak to popisuje Said ve vztahu k imperialismu a kolonialismu. Zajímavá je taká typologická rovina orientalismu – hranice mezi ornamentálním a konceptuálním orientalismem se zde stírá, jelikož film pracuje pouze s konceptem „býti Japoncem“.
Název v anglickém jazyce
Elements of Orientalism in the movie The Loners and their functions
Popis výsledku anglicky
This essay attempts to analyse the Czech movie Samotáři (The Loners) from the point of view of orientalism. The analysis focuses on the references to the Asian themes, mainly on the references to Japan, which are most numerous and have comparatively greater impact on the audience. Based on the analysis of the references thought through in relation to the context of their appearance, it will be argued that the orientalism is present in the movie mainly in the choice of themes which are stereotypical. However, it will be also argued that it is not orientalist in the Said’s sense of controlling “the other” by its stereotypical depiction for political purposes. Also, it will be argued that there is not a clear boundary between “ornamental” and “conceptual” orientalism as the movie do not utilize other concepts than that of “being Japanese”.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50404 - Anthropology, ethnology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Dálný východ
ISSN
1805-1049
e-ISSN
—
Svazek periodika
11
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
16-29
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—