Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Metodika pro posuzování oslnění světlomety osobních automobilů z hlediska řidičů

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F22%3A73613074" target="_blank" >RIV/61989592:15210/22:73613074 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.vydavatelstviupol.cz/cz/978-80-244-6131-1" target="_blank" >https://www.vydavatelstviupol.cz/cz/978-80-244-6131-1</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Metodika pro posuzování oslnění světlomety osobních automobilů z hlediska řidičů

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Z výzkumných zjištění vyplývá, že oslnění světlomety protijedoucích automobilů je poměrně častým jevem (nejen) na českých silnicích. Diskutováno je především s nástupem moderních zdrojů světla, jako jsou LED, které mají jiné složení barevného spektra, než na jaké bylo lidské oko doposud zvyklé. Oslnění přitom u řidičů vyvolává pocit subjektivní nepohody a stresu, jehož příznaky lze měřit prostřednictvím psychofyziologických metod. Předkládaná metodika reflektuje poznatky získané v rámci řešení projektu TAČR ÉTA 2 reg. č. TL02000183, jehož cílem bylo zanalyzovat proces a stupeň adaptace člověka-řidiče a jeho zrakového vnímání na nové druhy světelných zdrojů, a navrhuje experimentální postup, pomocí něhož lze systematicky zjišťovat reakce řidičů na oslnění vyvíjenými automobilovými světlomety, a to za pomoci jak subjektivních, tak objektivních měřicích metod.

  • Název v anglickém jazyce

    Methodology for assessing the glare of car drivers by car headlamps

  • Popis výsledku anglicky

    Research findings show that glare from headlights of oncoming cars is a relatively common phenomenon (not only) on Czech roads. It is discussed mainly with the advent of modern light sources, such as LEDs, which have a different composition of the color spectrum than the human eye has been used to. At the same time, glare causes drivers to feel subjective discomfort and stress, the symptoms of which can be measured through psychophysiological methods. The presented methodology reflects the findings of the TAČR ÉTA 2 project No. TL02000183, which aimed to analyze the process and degree of driver adaptation and visual perception to new types of light sources, and proposes an experimental procedure that can systematically determine drivers&apos; reactions to glare by car headlights, using both subjective and objective measuring methods.

Klasifikace

  • Druh

    N<sub>metC</sub> - Metodiky certifikované oprávněným orgánem

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TL02000183" target="_blank" >TL02000183: Člověk a bezpečnost v dopravě v souvislosti s rozvojem světelných technologií</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Interní identifikační kód produktu

    ISBN 978-80-244-6131-1

  • Číslo předpisu

    MD-7555/2022-710/4

  • Technické parametry

    MD-7555/2022-710/4

  • Ekonomické parametry

    „Modrý nádech“ LED světel bývá v automotive spojován s výrazy jako „moderní“, „luxusní“ apod. Hodnocení barevného podání a dalších aspektů vyvíjených světlometů samotnými koncovými uživateli, tj. řidiči, ovšem zpravidla neprobíhá. Na druhé straně v souvislosti s výzkumy účinků modrého světla na lidský organismus u řidičů vzniká poptávka po brýlích s filtry modrého světla. Výsledkem je paradoxní situace, kdy se vytvářejí další náklady a prohlubuje se uhlíková stopa. Pokud by si výrobci uvědomovali jednotlivé dopady používaných světelných zdrojů už ve fázi konstrukce světlometů, lze předpokládat, že by se ušetřilo množství zpětnovazebných smyček. I přes náklady investované do počátečního zřízení laboratoře a zajištění odborných pracovníků tak lze očekávat, že návratnost v podobě vyššího zájmu o „uživatelsky přívětivé“ světlomety tuto bilanci vyváží. V neposlední řadě je pak cílem tohoto procesu vývoj světlometů, které povedou k nižší míře oslnění řidičů na silnici, a tím i ke zvýšení dopravní bezpečnosti.

  • Označení certifikačního orgánu

    Ministerstvo dopravy ČR, Odbor ITS, kosmických aktivit a výzkumu vývoje a inovací, nábř. Ludvíka Svobody 1222/12, 110 15, Praha 1

  • Datum certifikace

  • Způsoby využití výsledku

    C - Výsledek je využíván bez omezení okruhu uživatelů