Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

History of Popular Music Research in the Czech Lands and Hungary: Contexts, Parallels, Interrelations (1918–1998)

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F22%3A73614280" target="_blank" >RIV/61989592:15210/22:73614280 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://kramerius.lib.cas.cz/periodical/uuid:3de29ad8-c9a8-4cb5-9d81-315fbd338759" target="_blank" >https://kramerius.lib.cas.cz/periodical/uuid:3de29ad8-c9a8-4cb5-9d81-315fbd338759</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.54759/MUSICOLOGY-2022-0201" target="_blank" >10.54759/MUSICOLOGY-2022-0201</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    History of Popular Music Research in the Czech Lands and Hungary: Contexts, Parallels, Interrelations (1918–1998)

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Popular music scholars generally agree that the popular music studies discipline emerged between the mid-1970s and the early 1980s in Western Europe and North America, mainly on the initiative of young sociologists, and that it focuses primarily on modern pop-rock music. Many academics from the former Eastern bloc countries share this narrative. Consequently, the history of popular music’s systematic exploration in this region remains largely unknown. Recent years, however, have witnessed growing interest in the history of popular music research in East-Central Europe, as shown by a few (Czech, Slovakian, Polish, and Hungarian) texts, albeit focusing exclusively on localissues. The present study is the first to deal with the history of popular music research between 1918 and 1998 in a wider Central European context, and the Czech lands and Hungary in particular. It provides a detailed analysis of an extensive collection of Czech and Hungarian sources (archival materials and published texts of both an academic and non-academic nature – monographs, individual studies, articles in popular music magazines, and so on). It aims to show the specifics of theoretical reflection on popular music in both statesand the manner and extent of the contacts between the respective scholarly communities in light of developments in popular music and cultural policy.

  • Název v anglickém jazyce

    History of Popular Music Research in the Czech Lands and Hungary: Contexts, Parallels, Interrelations (1918–1998)

  • Popis výsledku anglicky

    Popular music scholars generally agree that the popular music studies discipline emerged between the mid-1970s and the early 1980s in Western Europe and North America, mainly on the initiative of young sociologists, and that it focuses primarily on modern pop-rock music. Many academics from the former Eastern bloc countries share this narrative. Consequently, the history of popular music’s systematic exploration in this region remains largely unknown. Recent years, however, have witnessed growing interest in the history of popular music research in East-Central Europe, as shown by a few (Czech, Slovakian, Polish, and Hungarian) texts, albeit focusing exclusively on localissues. The present study is the first to deal with the history of popular music research between 1918 and 1998 in a wider Central European context, and the Czech lands and Hungary in particular. It provides a detailed analysis of an extensive collection of Czech and Hungarian sources (archival materials and published texts of both an academic and non-academic nature – monographs, individual studies, articles in popular music magazines, and so on). It aims to show the specifics of theoretical reflection on popular music in both statesand the manner and extent of the contacts between the respective scholarly communities in light of developments in popular music and cultural policy.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA21-16304S" target="_blank" >GA21-16304S: Vývoj zkoumání populární hudby v českých zemích v kontextu středoevropské kultury a politiky od roku 1945</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    HUDEBNI VEDA

  • ISSN

    0018-7003

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    59

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2-3

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    65

  • Strana od-do

    149-213

  • Kód UT WoS článku

    000900642900002

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85138407412