Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Stipendijní pobyty českých architektů v Paříži: institucionalizovaná cesta za nezávislou zkušeností

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F22%3A73616168" target="_blank" >RIV/61989592:15210/22:73616168 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Stipendijní pobyty českých architektů v Paříži: institucionalizovaná cesta za nezávislou zkušeností

  • Popis výsledku v původním jazyce

    „Jestli chceš pochopit architekturu, zapomeň, co se na té škole učíš“. Těmito slovy prý apeloval Le Corbusier na Jaroslava Vaculíka, držitele stipendia pro studium na École des Beaux-Arts v Paříži v roce 1949. Jak Vaculík později vzpomínal, musel se kvůli programovému konfliktu mezi státní školou a Le Corbusierovým ateliérem, kde chtěl ve skutečnosti získat praxi, zříci stipendia a z francouzské školy odejít. Jiná byla ovšem zkušenost jeho českých kolegů a stipendistů z meziválečné doby, kteří úspěšně balancovali na hraně mezi studijním programem a praxí v nezávislém ateliéru progresivního architekta.Lze nahlížet polaritu mezi institucionalizovaným vzděláním a neoficiální praxí jako optimální stimulaci pro vznik nezávislých myšlenek a inovativní tvorby?Příspěvek se zaměřuje na způsoby financování studijních cest českých architektů do Paříže v době první republiky a v letech bezprostředně po druhé světové válce. Na příkladu pěti architektů, kteří mezi lety 1928 a 1949 nabyli zkušenost v Le Corbusierově ateliéru díky podpoře státních stipendií, porovnává institucionální zázemí jejich zahraniční cesty a skutečný průběh jejich pobytu. Představuje také důležité kontakty a sociální síť, která stipendistům usnadňovala orientaci v novém prostředí. Jan Sokol, Josef Danda, Vladimír Beneš, Magda Jansová a Jaroslav Vaculík během svých zahraničních stáží vyhledali Le Corbusiera kvůli naléhavé potřebě vybočit z dobových osnov výuky architektury. Díky vzdělání z technických škol přinášeli do jeho ateliéru nezbytné dovednosti. Odměnou získávali kontakt s bezprecedentním přístupem k architektonické tvorbě a s ním i formativní zkušenost, která se výrazně vepsala do jejich profesní dráhy i po návratu do Československa.

  • Název v anglickém jazyce

    Study Fellowships of Czech architects in Paris: the Institutionalized Path Towards an Independent Experience

  • Popis výsledku anglicky

    „You need to forget everything you have been thought at school, if you want to understand what architecture is.“ Le Corbusier is said to have appealed with this words to Jaroslav Vaculík, a holder of a scholarship at the École des Beaux-Arts in Paris in 1949. As Vaculík later recalled, he had to, due to a program conflict between the state school and Le Corbusier&apos;s studio, where he actually wanted to gain practice, renounce the scholarship and leave the French school. However, the experience of his Czech colleagues and fellows from the interwar period, who successfully balanced on the edge between the study program at the official school and practice in the independent studio of a progressive architect, was different.Can the polarity between institutionalized education and unofficial practice be viewed as optimal stimulation for the emergence of independent ideas and innovative creation?The paper focuses on ways of financing the study trips of Czech architects to Paris during the First Czechoslovak Republic and in the years immediately after the Second World War. Using the example of five architects who gained experience in the studio of Le Corbusier between 1928 and 1949 thanks to the support of scholarships financed by the Czech and French states, he compares the institutional background of their trip abroad and the actual course of their stay. It also represents important contacts and a social network that made it easier for the fellows to navigate in their new environment. During their internships abroad, Jan Sokol, Josef Danda, Vladimír Beneš, Magda Jansová and Jaroslav Vaculík sought out Le Corbusier with an urgent need to step out of the architecture teaching curriculum of the time. Thanks to their technical school education, they brought the necessary skills to his studio. As a reward, they gained contact with an unprecedented approach to architectural creation and with it a formative experience that marked their professional career even after returning to Czechoslovakia.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Infrastruktury (dějin) umění Sborník ze VII. sjezdu historiků a historiček umění v Ústí nad Labem

  • ISBN

    978-80-88283-73-7

  • Počet stran výsledku

    13

  • Strana od-do

    290-302

  • Počet stran knihy

    470

  • Název nakladatele

    Ústav dějin umění AV ČR

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly