Komunikační rámec publicistického stylu a jeho vliv na výslednou podobu žurnalistických sdělení
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F22%3A73618568" target="_blank" >RIV/61989592:15210/22:73618568 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Komunikační rámec publicistického stylu a jeho vliv na výslednou podobu žurnalistických sdělení
Popis výsledku v původním jazyce
Kapitola se zaměřuje na specifickou oblast komunikace charakteristickou celou řadou limitů, které musí žurnalisté při tvorbě svých sdělení zohlednit, respektovat. Tyto produkční limity vycházejí z nastavení komunikačního rámce publicistického stylu jako takového, případně dílčího stylu zpravodajského. Mezi základní faktory ovlivňující výslednou podobu komunikátů, stylistiky označované jako objektivní slohotvorné činitele, náleží cíl sdělení, ohled na příjemce, jenž je dán charakteristikami publika, typ komunikačního kanálu a přenosového média, z nichž vyplývá formakomunikátu, portfolio využitelných výrazových prostředků znakových systémů, a v neposlední řadě i ráz a téma komunikátu. Kromě těchto základních faktorů mají na sdělení výrazný formativní vliv i specifické produkční limity, a to tlak prostoru a času, jakož i dvojí chápání původce, přičemž tzv. individuální původce, přímý autor, je limitován požadavky a nařízeními tzv. institucionálního původce, mediální instituce, která obsah a podobu sdělení podřizuje veřejnému, komerčnímu, prestižnímu či politickému zájmu.
Název v anglickém jazyce
Communication framework of journalistic style and its influence on the final form of journalistic messages
Popis výsledku anglicky
The chapter focuses on a specific area of communication characterised by a number of limits that journalists must take into account and respect when creating their messages. These production limits are based on the setting of the communicative framework of the journalistic style as such, or the sub-style of news. Among the basic factors influencing the final form of the communications, stylistically referred to as objective style-forming factors, are the aim of the communication, the consideration of the recipient, which is determined by the characteristics of the audience, the type of communication channel and transmission medium, which give rise to the form of the communication, the portfolio of expressive means of sign systems to be used, and, last but not least, the nature and theme of the communication. In addition to these basic factors, specific production constraints, namely the pressure of space and time, as well as a dual understanding of the originator, have a strong formative influence on the message, whereby the so-called individual originator, the direct author, is limited by the requirements and regulations of the so-called institutional originator, the media institution, which subordinates the content and form of the message to public, commercial, prestigious or political interests.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
50802 - Media and socio-cultural communication
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Veřejná komunikace. Vybrané oblasti a problémy komunikačních studií
ISBN
978-80-244-6093-2
Počet stran výsledku
35
Strana od-do
15-49
Počet stran knihy
188
Název nakladatele
Univerzita Palackého v Olomouci
Místo vydání
Olomouc
Kód UT WoS kapitoly
—