Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Specifika diskursu komunikace vědy: popularizace vědy a její propagace

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F22%3A73618569" target="_blank" >RIV/61989592:15210/22:73618569 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Specifika diskursu komunikace vědy: popularizace vědy a její propagace

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Kapitola se zaměřuje na vědeckou komunikaci, resp. komunikaci vědy. Nejprve se pokouší jednak shrnout dosavadní vědění o této specifické dílčí oblasti komunikace, jednak nastínit možné teoretické i praktické přístupy nabízející se pro bezprostřední budoucnost. Komunikace vědy je představena jako oblast, která naplňuje několik cílů, přičemž tím strukturálně nejdůležitějším – a zároveň nejméně viditelným a nejméně manifestovaným – je legitimizace podoby vědeckého bádání, jeho organizace, a dokonce jeho samotná existence. Tato legitimizace probíhá skrze dva základní proudy: demokratizační, kde jsou ideálem deliberativní procesy uspořádávání společnosti, a popularizační, na který se kapitola soustřeďuje především. Problematika popularizace či propagace vědy se přitom ukazuje jako důležitá nejen z pohledu rozšiřování poznání mezi neexpertní publikum, ale stále více se prosazují i jako alternativní metody měření reálného dopadu vědecké práce na společnost, např. prostřednictvím sdílení na tzv. sociálních sítích napříč novými médii. Poslední část kapitoly je proto věnována empirické deskripci prostředí českého sociálněvědního Twitteru, coby konkrétního příkladu této tendence, a nastiňuje další možnosti analýzy v této oblasti.

  • Název v anglickém jazyce

    Specifics of the discourse of science communication: popularisation of science and its promotion

  • Popis výsledku anglicky

    The chapter focuses on science communication, or science communication. It first attempts both to summarise the existing knowledge of this specific subfield of communication and to outline possible theoretical and practical approaches for the immediate future. Science communication is presented as a field that fulfils several objectives, the most structurally important – and the least visible and least manifested – being the legitimation of the form of scientific inquiry, its organization, and even its very existence. This legitimation takes place through two main currents: the democratizing one, where deliberative processes of organizing society are the ideal, and the popularizing one, which is the main focus of the chapter. The issue of popularisation or promotion of science is proving to be important not only in terms of disseminating knowledge to non-expert audiences, but is also increasingly being promoted as an alternative method of measuring the real impact of scientific work on society, e.g. through sharing on so-called social networks across new media. The last part of the chapter is therefore devoted to an empirical description of the Czech social science Twitter environment, as a concrete example of this tendency, and outlines further possibilities for analysis in this area.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50802 - Media and socio-cultural communication

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Veřejná komunikace. Vybrané oblasti a problémy komunikačních studií

  • ISBN

    978-80-244-6093-2

  • Počet stran výsledku

    33

  • Strana od-do

    51-83

  • Počet stran knihy

    188

  • Název nakladatele

    Univerzita Palackého v Olomouci

  • Místo vydání

    Olomouc

  • Kód UT WoS kapitoly