Výrazné vazby Marných lásek Růženy Svobodové na soudobé secesní výtvarnictví
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F22%3A73619352" target="_blank" >RIV/61989592:15210/22:73619352 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.pf.ujep.cz/wp-content/uploads/2023/06/USTA-2022.pdf" target="_blank" >https://www.pf.ujep.cz/wp-content/uploads/2023/06/USTA-2022.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Výrazné vazby Marných lásek Růženy Svobodové na soudobé secesní výtvarnictví
Popis výsledku v původním jazyce
Předložená studie představuje analytickou část kapitoly z proponované disertační práce.Zaměřujeme se v ní na detekci motivů a tvůrčích technik, které autorka uplatnila v povídkáchvzniklých v letech 1903–1906 (a sebraných vesměs do sbírek Plameny a plaménky, 1905 aMarné lásky, 1907) a u nichž lze nalézat četné souvislosti se soudobým secesním výtvarnictvím.Konkrétně se zaměřujeme na popisné pasáže těchto literárních děl, na způsob užívání slovesněvyjádřených barev a motivů. Stejně tak se zabýváme pojmy secesní ornament či dekorativnost,označující klíčové rysy secesního umění, abychom se pokusili detekovat, analyzovat a vyložitjejich denotáty na konkrétním literárním materiálu. Nalézáním souvislostí mezi dotyčnýmipovídkami a secesním výtvarnictvím míříme ke dvěma cílům: jednak hodláme zjistit, zdakonstrukt secese poskytuje vhodnou optiku pro náležité a hlubší porozumění Marným láskám,jednak hodláme přispět k dosavadním bádáním, která se zabývají otázkou, zda literární secesepředstavuje plnohodnotnou a opodstatněnou literárněhistorickou kategorii.
Název v anglickém jazyce
Distinct connections of the collection of short stories Marné lásky by Růžena Svobodová to the contemporary art nouveau
Popis výsledku anglicky
The presented study introduces the analytical part of a chapter from the proposed dissertation.In this study, we focus on the detection of motifs and creative techniques that the author usedin her short stories written in the years 1903–1906 (and mostly collected in Plameny aplaménky, 1905 and Marné lásky, 1907) in which numerous connections with contemporaryArt Nouveau fine arts can be found. Specifically, we focus on the descriptive passages in theseliterary works, on the usage of verb expressions depicting colours and motifs. In the same way,we deal with the concepts of an Art Nouveau ornament or decorativeness, denoting the keyfeatures of Art Nouveau, to detect, analyse and interpret their denotations on a specific literarymaterial. By finding connections between the short stories in question and Art Nouveau finearts, we aim to achieve two goals: on the one hand, we intend to find out whether the construct111of Art Nouveau provides a suitable perspective for a proper and deeper understanding of thecollection Marné lásky, on the other hand, we intend to contribute to the existing research,which deals with the question of whether literary Art Nouveau presents an adequate andlegitimate literary-historical category
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60204 - General literature studies
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Usta ad Albim BOHEMICA
ISSN
1802-825X
e-ISSN
—
Svazek periodika
XXII
Číslo periodika v rámci svazku
1-2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
110-123
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—