Podoby autorského rozhlasového dokumentu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F22%3A73624678" target="_blank" >RIV/61989592:15210/22:73624678 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://obd.upol.cz/id_publ/333204565" target="_blank" >https://obd.upol.cz/id_publ/333204565</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Podoby autorského rozhlasového dokumentu
Popis výsledku v původním jazyce
Vstupní kapitola monografie vytváří teoretický rámec tématu orientovaného k non-fikční auditivní tvorbě v evropském kontextu poslední dekády. Obrací pozornost k aktuálním trendům interdisciplinárního pojetí dokumentu, feature a hybridních rozhlasových žánrů s akcentem na autorský a performativní modus tvorby. S oporou v teoretickém konceptu Billa Nicholse jsou v textu reflektovány dvě desítky českých a zahraničních auditivních dokumentů z let 2010 - 2022 vykazující zásadní prvky sociální subjektivity a apelativnosti v autoreferenčním rámci. K analýze jsou přivzaty další koncepty z oblasti filmové teorie a naratologie (T. de Bromhead, P. Branko, C. de Plantinga, D. Bordwell), pro podporu v tématech introspekcech a sebereflexe jsou využity i perspektivy etnografické a autoetnografické (D. Reed-Danahay, C. Russel, L. Richardson). Studie odpovídá na otázku, jak se projevuje performativní modus v autorském rozhlasovém dokumentu, jaké jsou jeho výhody a omezení? Zásadní pozornost je věnována i etickým otázkám především ve vztazích mezi autorem a sociálními herci. S přihlédnutím k teorii reen-actmentu (inscenování) a stylizaci sociálních herců zkoumá studie i terapeutické funkce dokumentu a zabývá se proměňujícími se podmínkami recepce auditivního díla v éře radia on demand.
Název v anglickém jazyce
Forms of Authorial Radio Documentary
Popis výsledku anglicky
The introductory chapter of the monograph establishes the theoretical framework for the topic focused on non-fiction auditory creation within the European context of the last decade. It directs attention towards current trends in the interdisciplinary conception of documentary, feature, and hybrid radio genres, emphasizing the authorial and performative modes of creation. Drawing upon the theoretical concepts of Bill Nichols, the text reflects on twenty Czech and international auditory documentaries from the years 2010 to 2022, exhibiting significant elements of social subjectivity and addressivity within a self-referential framework. Additional concepts from the fields of film theory and narratology (T. de Bromhead, P. Branko, C. de Plantinga, D. Bordwell) are adopted for analysis, while perspectives from ethnographic and autoethnographic studies (D. Reed-Danahay, C. Russel, L. Richardson) are utilized to support themes of introspection and self-reflection. The study addresses the question of how the performative mode manifests in authorial radio documentary, examining its advantages and limitations. Significant attention is also given to ethical considerations, particularly in the relationships between the author and social actors. Considering the theory of reenactment and the stylization of social actors, the study explores the therapeutic functions of documentary and discusses the changing conditions of auditory work reception in the era of radio on demand.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
50802 - Media and socio-cultural communication
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Autorský rozhlasový dokumentu
ISBN
978-80-7331-525-2
Počet stran výsledku
122
Strana od-do
17-138
Počet stran knihy
473
Název nakladatele
NAMU
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—