Expressionism, Existentialism, and Socialism in Scars of the Past
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F23%3A73620073" target="_blank" >RIV/61989592:15210/23:73620073 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.1515/9781474498166-011" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1515/9781474498166-011</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1515/9781474498166-011" target="_blank" >10.1515/9781474498166-011</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Expressionism, Existentialism, and Socialism in Scars of the Past
Popis výsledku v původním jazyce
The chapter analyzes Václav Krška's film Scars of the Past (Zde jsou lvi), particularly its noir-inflected narrative strategies, visual properties and construction of the main character, and relates these to the specific historical situation in which it was made and released. When viewed through the noir lens, so to speak, the incompatibility of Scars of the Past with the prevailing ideological and aesthetic norms in Czechoslovakia of the late 1950s becomes more apparent. The film tackled sensitive issues (individualism, crisis of conscience, alcoholism, infidelity) in a highly unconventional manner which explains why it became such a welcome target for the threatened Communist regime.
Název v anglickém jazyce
Expressionism, Existentialism, and Socialism in Scars of the Past
Popis výsledku anglicky
The chapter analyzes Václav Krška's film Scars of the Past (Zde jsou lvi), particularly its noir-inflected narrative strategies, visual properties and construction of the main character, and relates these to the specific historical situation in which it was made and released. When viewed through the noir lens, so to speak, the incompatibility of Scars of the Past with the prevailing ideological and aesthetic norms in Czechoslovakia of the late 1950s becomes more apparent. The film tackled sensitive issues (individualism, crisis of conscience, alcoholism, infidelity) in a highly unconventional manner which explains why it became such a welcome target for the threatened Communist regime.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60405 - Studies on Film, Radio and Television
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Liminal Noir in Classical World Cinema
ISBN
978-1-4744-9816-6
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
87-104
Počet stran knihy
232
Název nakladatele
Edinburgh University Press
Místo vydání
Edinburgh
Kód UT WoS kapitoly
—