Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Expressionism, Existentialism, and Socialism in Scars of the Past

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F23%3A73620073" target="_blank" >RIV/61989592:15210/23:73620073 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.1515/9781474498166-011" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1515/9781474498166-011</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1515/9781474498166-011" target="_blank" >10.1515/9781474498166-011</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Expressionism, Existentialism, and Socialism in Scars of the Past

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The chapter analyzes Václav Krška&apos;s film Scars of the Past (Zde jsou lvi), particularly its noir-inflected narrative strategies, visual properties and construction of the main character, and relates these to the specific historical situation in which it was made and released. When viewed through the noir lens, so to speak, the incompatibility of Scars of the Past with the prevailing ideological and aesthetic norms in Czechoslovakia of the late 1950s becomes more apparent. The film tackled sensitive issues (individualism, crisis of conscience, alcoholism, infidelity) in a highly unconventional manner which explains why it became such a welcome target for the threatened Communist regime.

  • Název v anglickém jazyce

    Expressionism, Existentialism, and Socialism in Scars of the Past

  • Popis výsledku anglicky

    The chapter analyzes Václav Krška&apos;s film Scars of the Past (Zde jsou lvi), particularly its noir-inflected narrative strategies, visual properties and construction of the main character, and relates these to the specific historical situation in which it was made and released. When viewed through the noir lens, so to speak, the incompatibility of Scars of the Past with the prevailing ideological and aesthetic norms in Czechoslovakia of the late 1950s becomes more apparent. The film tackled sensitive issues (individualism, crisis of conscience, alcoholism, infidelity) in a highly unconventional manner which explains why it became such a welcome target for the threatened Communist regime.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60405 - Studies on Film, Radio and Television

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Liminal Noir in Classical World Cinema

  • ISBN

    978-1-4744-9816-6

  • Počet stran výsledku

    18

  • Strana od-do

    87-104

  • Počet stran knihy

    232

  • Název nakladatele

    Edinburgh University Press

  • Místo vydání

    Edinburgh

  • Kód UT WoS kapitoly