Breaking Blackface: African Americans, Stereotypes, and Country Music
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F23%3A73620182" target="_blank" >RIV/61989592:15210/23:73620182 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://openbooks.ffzg.unizg.hr/index.php/FFpress/catalog/view/162/269/11766" target="_blank" >https://openbooks.ffzg.unizg.hr/index.php/FFpress/catalog/view/162/269/11766</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.17234/9789533791258.08" target="_blank" >10.17234/9789533791258.08</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Breaking Blackface: African Americans, Stereotypes, and Country Music
Popis výsledku v původním jazyce
Country is without a doubt the whitest American genre of music, and the banjo is the most quintessential instrument used in it. Both the musical style and the instrument, however, have their roots in African-American culture. It is widely believed that the blackface minstrel tradition in the nineteenth century not only appropriated and ridiculed African Americans but also eventually alienated them from their own music. This paper will demonstrate that African-American country music continued to thrive, if not flourish, in the twentieth century. It will also examine how contemporary Black musicians have begun to rescue and redeem their musical heritage from the racist baggage of the past, thereby beginning to break the blackface tradition and legacy.
Název v anglickém jazyce
Breaking Blackface: African Americans, Stereotypes, and Country Music
Popis výsledku anglicky
Country is without a doubt the whitest American genre of music, and the banjo is the most quintessential instrument used in it. Both the musical style and the instrument, however, have their roots in African-American culture. It is widely believed that the blackface minstrel tradition in the nineteenth century not only appropriated and ridiculed African Americans but also eventually alienated them from their own music. This paper will demonstrate that African-American country music continued to thrive, if not flourish, in the twentieth century. It will also examine how contemporary Black musicians have begun to rescue and redeem their musical heritage from the racist baggage of the past, thereby beginning to break the blackface tradition and legacy.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
60204 - General literature studies
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Breaking Stereotypes in American Popular Culture: Proceedings of the 10th Annual Conference of the Croatian Association for American Studies
ISBN
978-953-379-125-8
ISSN
—
e-ISSN
1849-6180
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
149-164
Název nakladatele
Filozofski fakultetSveučilištau Zagrebu–FF Press
Místo vydání
Zagreb
Místo konání akce
Osijek
Datum konání akce
9. 9. 2022
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—