Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Yang Zhichao's Performance Art at the Margins: Within the Fourth Ring Road (1999) and the Chinese Contemporary

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F23%3A73620386" target="_blank" >RIV/61989592:15210/23:73620386 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.1386/jcca_00082_1" target="_blank" >https://doi.org/10.1386/jcca_00082_1</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1386/jcca_00082_1" target="_blank" >10.1386/jcca_00082_1</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Yang Zhichao's Performance Art at the Margins: Within the Fourth Ring Road (1999) and the Chinese Contemporary

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This article explores the theme of marginality in the art of Yang Zhichao, a critically and socially engaged experimental artist who has been active in China since the mid-1980s. Yang’s oeuvre – which includes performance artworks, drawings and installations – revolves around the issue of sociocultural marginality in reform-era society, from the condition of migrant workers, beggars and psychiatric patients to the borderlands of Chinese civilization and the condition of the avant-garde artist. Drawing also on Chinese art criticism and two interviews with the artist, this study examines in particular the performance Within the Fourth Ring Road (1999) through its photographic and literary documentation. While writing on Yang Zhichao’s art has largely focused on his most extreme performances of ‘body art’ such as Planting Grass (2000), the artwork at the centre of this study highlights an anti-spectacular approach to performance art and reflects Yang’s stated belief in the importance of placing oneself in the circumstances of marginalized people in order to move beyond a voyeuristic gaze. Through a critical analysis of said approach the article reveals a quality that pervades Yang Zhichao’s multi-disciplinary artistic career – that is, its ‘contemporariness’, in Giorgio Agamben’s sense as a focus on the darkest, most emblematic aspects of one’s society and time.

  • Název v anglickém jazyce

    Yang Zhichao's Performance Art at the Margins: Within the Fourth Ring Road (1999) and the Chinese Contemporary

  • Popis výsledku anglicky

    This article explores the theme of marginality in the art of Yang Zhichao, a critically and socially engaged experimental artist who has been active in China since the mid-1980s. Yang’s oeuvre – which includes performance artworks, drawings and installations – revolves around the issue of sociocultural marginality in reform-era society, from the condition of migrant workers, beggars and psychiatric patients to the borderlands of Chinese civilization and the condition of the avant-garde artist. Drawing also on Chinese art criticism and two interviews with the artist, this study examines in particular the performance Within the Fourth Ring Road (1999) through its photographic and literary documentation. While writing on Yang Zhichao’s art has largely focused on his most extreme performances of ‘body art’ such as Planting Grass (2000), the artwork at the centre of this study highlights an anti-spectacular approach to performance art and reflects Yang’s stated belief in the importance of placing oneself in the circumstances of marginalized people in order to move beyond a voyeuristic gaze. Through a critical analysis of said approach the article reveals a quality that pervades Yang Zhichao’s multi-disciplinary artistic career – that is, its ‘contemporariness’, in Giorgio Agamben’s sense as a focus on the darkest, most emblematic aspects of one’s society and time.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50901 - Other social sciences

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EH22_010%2F0002593" target="_blank" >EH22_010/0002593: MSCA Fellowships na Univerzitě Palackého v Olomouci I.</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Journal of Contemporary Chinese Art

  • ISSN

    2051-7041

  • e-ISSN

    2051-705X

  • Svazek periodika

    10

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1-2

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    21

  • Strana od-do

    205-225

  • Kód UT WoS článku

    001157434000004

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85192232709