Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Slepá cesta k socialistické detektivce. Koncept socialistické detektivky a jeho (ne)realizace v českém filmu.

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F23%3A73621357" target="_blank" >RIV/61989592:15210/23:73621357 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://obd.upol.cz/id_publ/333201244" target="_blank" >https://obd.upol.cz/id_publ/333201244</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5507/ff.23.24463964" target="_blank" >10.5507/ff.23.24463964</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Slepá cesta k socialistické detektivce. Koncept socialistické detektivky a jeho (ne)realizace v českém filmu.

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Termín „socialistická detektivka“ vznikl jako reakce na soudobou západní žánrovou produkci, zejména na tzv. „police procedural“, a měl znamenat kvalitativně umělecky vyšší podobu žánru postavenou primárně na třídně determinovaném zobrazení kriminální činnosti a oslavném zobrazení práce bezpečnostních složek jakožto obránců socialistického zřízení a jeho budování. Publikace sleduje okolnosti a kontext prosazování žánru tzv. „socialistické detektivky“ a různé podoby jednak vymezování se vůči této oficiální doktríně, jednak naopak jejímu podvolení se. Zatímco v šedesátých letech, která jsou dnes odbornou i laickou veřejností vnímána jako pomyslný „zlatý věk“ českého detektivního filmu, tvůrci teorii socialistické detektivky víceméně odmítli, v následujícím normalizačním období se naopak detektivní a kriminální žánr plně podřídil ideologické službě režimu.Završení tohoto trendu představuje zejména dobová televizní produkce, nejen pouze seriál Třicet případů majora Zemana, ale také zdánlivě neideologický Malý pitaval z velkého města, jenž představuje žánrovou fúzi socialistické detektivky a policejního procedurálu. Současně výzkum zdokumentuje, jak se česká filmová žánrová detektivka po letech stagnace (50. léta) pokusila se přiblížit a vyrovnat dobové západní produkci (60. léta), aby se kontaktu se světovou žánrovou produkcí zcela vzdálila (70. a 80. léta). Pozornost bude věnována i využití humoru (ve smyslu známého výroku Josefa Škvoreckého, že detektivka je „spojení vraždy s legrací“) jakožto podvratného vymezování vůči doktríně „socialistické detektivky“, a tak jednak zdůrazněním hravosti žánru, neseriózním zobrazením příslušníku SNB, či přímo formou žánru krimikomedie nebo parodie.

  • Název v anglickém jazyce

    A blind path to socialist detective fiction. The concept of the socialist detective story and its (in)realisation in Czech film.

  • Popis výsledku anglicky

    The term &quot;socialist detective fiction&quot; was coined as a reaction to contemporary Western genre production, especially the so-called &quot;police procedural&quot;, and was intended to signify a qualitatively higher artistic form of the genre based primarily on a class-determined depiction of criminal activity and a celebratory portrayal of the work of the security forces as defenders of the socialist establishment and its construction. The book traces the circumstances and context of the promotion of the genre of the so-called &quot;socialist detective story&quot; and the various forms of both the definition of the official doctrine and its submission. While in the 1960s, which is now perceived as the imaginary &quot;golden age&quot; of Czech detective film, the theory of the socialist detective story was more or less rejected by the filmmakers, in the following normalisation period, the detective and crime genre fully submitted to the ideological service of the regime.The culmination of this trend is represented in particular by contemporary television productions, not only the series „Thirty Cases of Major Zeman“, but also the seemingly non-ideological „Small Pitaval from the Big City“, which represents a genre fusion of socialist detective fiction and police procedural. At the same time, the research will document how Czech genre detective fiction, after years of stagnation (1950s), attempted to approach and match contemporary Western production (1960s), only to fall completely out of touch with world genre production (1970s and 1980s). Attention will also be paid to the use of humour.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60405 - Studies on Film, Radio and Television

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-244-6396-4

  • Počet stran knihy

    160

  • Název nakladatele

    Univerzita Palackého v Olomouci

  • Místo vydání

    Olomouc

  • Kód UT WoS knihy