Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Didaktika češtiny jako cizího a druhého jazyka

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F23%3A73622265" target="_blank" >RIV/61989592:15210/23:73622265 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Didaktika češtiny jako cizího a druhého jazyka

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Publikace je určena vyučujícím češtiny jako cizího/druhého jazyka, zejména těm, kteří s výukou začínají, nebo si při výuce kladou otázky, na něž hledají odpovědi. Její autorky se snaží nabídnout ucelené a prakticky koncipované poučení, jak k češtině jako cizímu/druhému jazyku přistupovat. Na prvním místě vykládají rozdíl mezi mateřským, cizím a druhým jazykem, který je klíčem k tomu, proč je ke každému z nich nutno přistupovat ve výuce odlišně. Přibližují východiska vyučování, jak jsou ukotvena v dokumentech kurikulárního charakteru, a ukazují, jaký je jejich význam pro plánování a realizaci výuky. Zamýšlí se nad praktickými aspekty jazykového vyučování, jako je volba mediačního jazyka, užívání lingvistické terminologie a výběr vhodné metody, především ale konkrétně popisují, jakým způsobem rozvíjet jednotlivé složky komunikační kompetence, tedy např. jak nacvičovat správnou výslovnosti, jak rozvíjet slovní zásobu, jak a v jakém pořadí vysvětlovat konkrétní mluvnické jevy nebo jak pracovat se sociolingvistickou a pragmatickou kompetencí. Podobně autorky prezentují poznatky o rozvoji řečových dovedností, tedy jaké jsou jejich specifické cíle a za jakých podmínek a jakými metodami jich lze dosáhnout.Součástí publikace je i zásobník aktivit, které jsou navázány na řadu učebnic Czech it UP A1–C1 (2019–2021). Autorky na nich ukazují, jak lze vybrané výukové postupy aplikovat při budování komunikační kompetence a při rozvíjení řečových dovedností. Čtenářům tak nabízejí inspiraci a podklady, které mohou využít ve vlastní výuce.

  • Název v anglickém jazyce

    Didactics of Czech as a Foreign and Second Language

  • Popis výsledku anglicky

    The publication is intended for teachers of Czech as a foreign/second language, especially those who are beginning to teach or who are asking questions while teaching and looking for answers. The authors aim to offer a comprehensive and practical approach to Czech as a foreign/second language. In the first place, they explain the difference between mother tongue, foreign language and second language, which is the key to why each of them should be approached differently in teaching. They outline the rationale for teaching as it is anchored in curriculum documents and show its relevance to the planning and implementation of teaching. They reflect on practical aspects of language teaching, such as the choice of mediating language, the use of linguistic terminology and the selection of an appropriate method, but above all they describe specifically how to develop the different components of communicative competence, e.g. how to practise correct pronunciation, how to develop vocabulary, how and in what order to explain specific linguistic phenomena or how to work with sociolinguistic and pragmatic competence. Similarly, the authors present their findings on the development of speech skills, i.e. what are their specific goals and under what conditions and with what methods they can be achieved.The publication also includes a stack of activities that are linked to the Czech it UP A1-C1 (2019-2021) textbook series. The authors use these to show how selected teaching methods can be applied to building communicative competence and developing speaking skills. In this way, they offer readers inspiration and resources that they can use in their own teaching.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60202 - Specific languages

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-244-6430-5

  • Počet stran knihy

    152

  • Název nakladatele

    Univerzita Palackého v Olomouci

  • Místo vydání

    Olomouc

  • Kód UT WoS knihy