Didaktika češtiny jako cizího a druhého jazyka
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F23%3A73622265" target="_blank" >RIV/61989592:15210/23:73622265 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Didaktika češtiny jako cizího a druhého jazyka
Popis výsledku v původním jazyce
Publikace je určena vyučujícím češtiny jako cizího/druhého jazyka, zejména těm, kteří s výukou začínají, nebo si při výuce kladou otázky, na něž hledají odpovědi. Její autorky se snaží nabídnout ucelené a prakticky koncipované poučení, jak k češtině jako cizímu/druhému jazyku přistupovat. Na prvním místě vykládají rozdíl mezi mateřským, cizím a druhým jazykem, který je klíčem k tomu, proč je ke každému z nich nutno přistupovat ve výuce odlišně. Přibližují východiska vyučování, jak jsou ukotvena v dokumentech kurikulárního charakteru, a ukazují, jaký je jejich význam pro plánování a realizaci výuky. Zamýšlí se nad praktickými aspekty jazykového vyučování, jako je volba mediačního jazyka, užívání lingvistické terminologie a výběr vhodné metody, především ale konkrétně popisují, jakým způsobem rozvíjet jednotlivé složky komunikační kompetence, tedy např. jak nacvičovat správnou výslovnosti, jak rozvíjet slovní zásobu, jak a v jakém pořadí vysvětlovat konkrétní mluvnické jevy nebo jak pracovat se sociolingvistickou a pragmatickou kompetencí. Podobně autorky prezentují poznatky o rozvoji řečových dovedností, tedy jaké jsou jejich specifické cíle a za jakých podmínek a jakými metodami jich lze dosáhnout.Součástí publikace je i zásobník aktivit, které jsou navázány na řadu učebnic Czech it UP A1–C1 (2019–2021). Autorky na nich ukazují, jak lze vybrané výukové postupy aplikovat při budování komunikační kompetence a při rozvíjení řečových dovedností. Čtenářům tak nabízejí inspiraci a podklady, které mohou využít ve vlastní výuce.
Název v anglickém jazyce
Didactics of Czech as a Foreign and Second Language
Popis výsledku anglicky
The publication is intended for teachers of Czech as a foreign/second language, especially those who are beginning to teach or who are asking questions while teaching and looking for answers. The authors aim to offer a comprehensive and practical approach to Czech as a foreign/second language. In the first place, they explain the difference between mother tongue, foreign language and second language, which is the key to why each of them should be approached differently in teaching. They outline the rationale for teaching as it is anchored in curriculum documents and show its relevance to the planning and implementation of teaching. They reflect on practical aspects of language teaching, such as the choice of mediating language, the use of linguistic terminology and the selection of an appropriate method, but above all they describe specifically how to develop the different components of communicative competence, e.g. how to practise correct pronunciation, how to develop vocabulary, how and in what order to explain specific linguistic phenomena or how to work with sociolinguistic and pragmatic competence. Similarly, the authors present their findings on the development of speech skills, i.e. what are their specific goals and under what conditions and with what methods they can be achieved.The publication also includes a stack of activities that are linked to the Czech it UP A1-C1 (2019-2021) textbook series. The authors use these to show how selected teaching methods can be applied to building communicative competence and developing speaking skills. In this way, they offer readers inspiration and resources that they can use in their own teaching.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
60202 - Specific languages
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-244-6430-5
Počet stran knihy
152
Název nakladatele
Univerzita Palackého v Olomouci
Místo vydání
Olomouc
Kód UT WoS knihy
—