Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Válka ve třech renesančních utopiích

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F23%3A73622794" target="_blank" >RIV/61989592:15210/23:73622794 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://obd.upol.cz/id_publ/333202681" target="_blank" >https://obd.upol.cz/id_publ/333202681</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Válka ve třech renesančních utopiích

  • Popis výsledku v původním jazyce

    I když se zdá, že renesanční tzv. utopické rozvrhy ideálních států odmítají války, což je podporováno tradičními interpretacemi, které válku netematizují, renesanční utopie, respektive jejich autoři, se tématu války, jež ostatně byla součástí jejich téměř každodenní zkušenosti, nijak nevyhýbají. Válka se vyskytuje v renesančních utopických modelech, nejen ve smyslu obranné války a s ní souvisejícího zbrojení, nýbrž i jako válka spravedlivá. Příspěvek se zabývá tím, jak se o válce a jejích jednotlivých typech píše ve třech nejznámějších utopických rozvrzích, tj. v Utopii Thomase Mora, ve Slunečním městě Tommasa Campanelly a v Nové Atlantidě Francise Bacona. Pozornost je věnována i interpretační otázce, do jaké míry je možné utopické spisy považovat za rozvrhy ideálního státu, což může měnit pohled na chápání války jednotlivými autory.

  • Název v anglickém jazyce

    War in three Renaissance Utopias

  • Popis výsledku anglicky

    Although the Renaissance, so-called utopian models of ideal states seem to reject wars, and this is supported by traditional interpretations that do not thematize war, Renaissance utopias, or rather their authors, by no means avoid the topic of war, which was part of their almost daily experience. War is included in Renaissance utopian models, not only in the sense of defensive war and the associated armaments, but also as a just war. This paper examines how war and its various types are discussed in three of the most famous utopian schedules, i.e., Thomas More’s Utopia, Tommaso Campanella’s City of the Sun, and Francis Bacon’s New Atlantis. Attention is also paid to the interpretive problems of the extent to which utopian writings can be considered as descriptions of the ideal state, which may change the way individual authors understand war.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA21-17059S" target="_blank" >GA21-17059S: Pantheismus a panpsychismus v renesanci a zrod sekularismu</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Časopis pro kulturní dějiny KUDĚJ

  • ISSN

    1211-8109

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    24 (2023)

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    6-21

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus