Kinematografie ztracená v plamenech. Japonský film do roku 1923.
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F23%3A73629108" target="_blank" >RIV/61989592:15210/23:73629108 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Kinematografie ztracená v plamenech. Japonský film do roku 1923.
Popis výsledku v původním jazyce
Text popisuje vývoj japonské kinematografie před rokem 1923, která se prakticky nedochovala, protože v tomto roce došlo v Tokiu k ničivému požáru a všechny filmy shořely. Text se věnuje jednak problematice výzkumu a na základě dochovaných zlomků informací se snaží rekonstruovat základní osy vývoje. Věnuje se jednak příchodu filmu do Japonska, k němuž došlo mezi lety 1896-1897 a prvním filmům, které zde točili francouzští kameramani (Francois Girel a Gabriel Veyre) ve spolupráci s japonskými průkopníky filmy (Cunekiči Šibata). Následně budování filmového průmyslu během nultých a desátých let 20. století. Vzniku několika společností jako Jokota šókai, Jošizawa šóten nebo distribučním společnostem Fukuhódó a M.Pathé. Z nich se pak mezi lety 1909-1912 konsoliduje společnost Nikkacu, která točí první kabuki filmy. Text se následně věnuje modernizaci japonského filmu, kdy se mezi lety 1917-22 natášely filmy, které se odkláněly od tradiční kabuki a divadelní stylizace a používaly postupy předvzaté z evropských a amerických filmů. Jednalo se o Hnutí za čistý film a následně společnost Šóčiku, která začala filmy tohoto typu natáčet. Rok 1923 pak nastolil situaci, kdy se starší divadelní postupy plně opustily a společnost Šóčiku, ale i další, natáčely filmy, které v mnohém čerpaly ze západní stylizace.
Název v anglickém jazyce
Cinema lost in the flames. Japanese film up to 1923.
Popis výsledku anglicky
The text describes the development of Japanese cinema before 1923, which is practically not preserved, because in that year there was a devastating fire in Tokyo and all the films were burnt down. The text deals both with research issues and attempts to reconstruct the basic axes of development on the basis of the surviving fragments of information. It focuses both on the arrival of film in Japan, which occurred between 1896 and 1897, and on the first films made there by French cinematographers (Francois Girel and Gabriel Veyre) in collaboration with Japanese film pioneers (Tsunekishi Shibata). Then the building of the film industry during the noughties and the nineties. The emergence of several companies such as Yokota Shokai, Yoshizawa Shoten or the distribution companies Fukuhodo and M.Pathé. From these, the Nikkacu company, which made the first kabuki films, was then consolidated between 1909 and 1912. The text then examines the modernisation of Japanese film, with films made between 1917-22 that departed from traditional kabuki and theatrical stylization and used techniques adopted from European and American films. It was the Pure Film Movement and subsequently the Shochiku Company that began to make films of this type. The year 1923 then saw a situation where the older theatrical practices were fully abandoned and the Shochiku company, and others, made films that drew heavily on Western stylization.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60405 - Studies on Film, Radio and Television
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Kino-ikon
ISSN
1335-1893
e-ISSN
—
Svazek periodika
23 - 2023
Číslo periodika v rámci svazku
2 (54)
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
15-30
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—