Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Kinematografie ztracená v plamenech. Japonský film do roku 1923.

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F23%3A73629108" target="_blank" >RIV/61989592:15210/23:73629108 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Kinematografie ztracená v plamenech. Japonský film do roku 1923.

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Text popisuje vývoj japonské kinematografie před rokem 1923, která se prakticky nedochovala, protože v tomto roce došlo v Tokiu k ničivému požáru a všechny filmy shořely. Text se věnuje jednak problematice výzkumu a na základě dochovaných zlomků informací se snaží rekonstruovat základní osy vývoje. Věnuje se jednak příchodu filmu do Japonska, k němuž došlo mezi lety 1896-1897 a prvním filmům, které zde točili francouzští kameramani (Francois Girel a Gabriel Veyre) ve spolupráci s japonskými průkopníky filmy (Cunekiči Šibata). Následně budování filmového průmyslu během nultých a desátých let 20. století. Vzniku několika společností jako Jokota šókai, Jošizawa šóten nebo distribučním společnostem Fukuhódó a M.Pathé. Z nich se pak mezi lety 1909-1912 konsoliduje společnost Nikkacu, která točí první kabuki filmy. Text se následně věnuje modernizaci japonského filmu, kdy se mezi lety 1917-22 natášely filmy, které se odkláněly od tradiční kabuki a divadelní stylizace a používaly postupy předvzaté z evropských a amerických filmů. Jednalo se o Hnutí za čistý film a následně společnost Šóčiku, která začala filmy tohoto typu natáčet. Rok 1923 pak nastolil situaci, kdy se starší divadelní postupy plně opustily a společnost Šóčiku, ale i další, natáčely filmy, které v mnohém čerpaly ze západní stylizace.

  • Název v anglickém jazyce

    Cinema lost in the flames. Japanese film up to 1923.

  • Popis výsledku anglicky

    The text describes the development of Japanese cinema before 1923, which is practically not preserved, because in that year there was a devastating fire in Tokyo and all the films were burnt down. The text deals both with research issues and attempts to reconstruct the basic axes of development on the basis of the surviving fragments of information. It focuses both on the arrival of film in Japan, which occurred between 1896 and 1897, and on the first films made there by French cinematographers (Francois Girel and Gabriel Veyre) in collaboration with Japanese film pioneers (Tsunekishi Shibata). Then the building of the film industry during the noughties and the nineties. The emergence of several companies such as Yokota Shokai, Yoshizawa Shoten or the distribution companies Fukuhodo and M.Pathé. From these, the Nikkacu company, which made the first kabuki films, was then consolidated between 1909 and 1912. The text then examines the modernisation of Japanese film, with films made between 1917-22 that departed from traditional kabuki and theatrical stylization and used techniques adopted from European and American films. It was the Pure Film Movement and subsequently the Shochiku Company that began to make films of this type. The year 1923 then saw a situation where the older theatrical practices were fully abandoned and the Shochiku company, and others, made films that drew heavily on Western stylization.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60405 - Studies on Film, Radio and Television

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Kino-ikon

  • ISSN

    1335-1893

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    23 - 2023

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2 (54)

  • Stát vydavatele periodika

    SK - Slovenská republika

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    15-30

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus