Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Does pubertal status potentiate the developmental links between maternal parenting and internalizing problems?

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F24%3A73624691" target="_blank" >RIV/61989592:15210/24:73624691 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/17405629.2024.2323216" target="_blank" >https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/17405629.2024.2323216</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1080/17405629.2024.2323216" target="_blank" >10.1080/17405629.2024.2323216</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Does pubertal status potentiate the developmental links between maternal parenting and internalizing problems?

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The present study tested the developmental links between maternal closeness and support and measures of depression and anxiety symptoms, and whether these links were conditioned by pubertal status. Four waves of self-report data were collected from 340 Czech female adolescents (Mage = 12.34 years, SD = 0.87 at W1), from 6th and 7th grades, including BMI, pubertal development, maternal closeness and support, as well as depressive and anxiety symptoms. Analyses included one-way ANOVAs by grade cohort, BMI, and pubertal status, as well as cross-lagged panel model tests, with follow-up multi-group tests. Results provided evidence of bidirectional effects between closeness and support with developmental changes in depressive symptoms, and some evidence of the same in anxiety symptoms. Multi-group tests provided no evidence of moderation effects by grade cohort, BMI groups, or pubertal status.

  • Název v anglickém jazyce

    Does pubertal status potentiate the developmental links between maternal parenting and internalizing problems?

  • Popis výsledku anglicky

    The present study tested the developmental links between maternal closeness and support and measures of depression and anxiety symptoms, and whether these links were conditioned by pubertal status. Four waves of self-report data were collected from 340 Czech female adolescents (Mage = 12.34 years, SD = 0.87 at W1), from 6th and 7th grades, including BMI, pubertal development, maternal closeness and support, as well as depressive and anxiety symptoms. Analyses included one-way ANOVAs by grade cohort, BMI, and pubertal status, as well as cross-lagged panel model tests, with follow-up multi-group tests. Results provided evidence of bidirectional effects between closeness and support with developmental changes in depressive symptoms, and some evidence of the same in anxiety symptoms. Multi-group tests provided no evidence of moderation effects by grade cohort, BMI groups, or pubertal status.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50103 - Cognitive sciences

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    European Journal of Developmental Psychology

  • ISSN

    1740-5629

  • e-ISSN

    1740-5610

  • Svazek periodika

    21

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    18

  • Strana od-do

    275-292

  • Kód UT WoS článku

    001185472900001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85188419326