Radio and audiobook acting: comparative analysis of two audio productions of The Master and Margarita
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F24%3A73625421" target="_blank" >RIV/61989592:15210/24:73625421 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://digilib.phil.muni.cz/sites/default/files/pdf/TY2024-1-08.pdf" target="_blank" >https://digilib.phil.muni.cz/sites/default/files/pdf/TY2024-1-08.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/TY2024-1-8" target="_blank" >10.5817/TY2024-1-8</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Radio and audiobook acting: comparative analysis of two audio productions of The Master and Margarita
Popis výsledku v původním jazyce
This study analyses the differences and commonalities of acting in traditional radio produc-tion and audiobooks. Using the examples of two adaptations of Mikhail Bulgakov’s novelThe Master and Margarita, a radio dramatisation directed by Jiří Horčička (1987) and anaudiobook by Natália Deáková (2021), it deals with the differences between the two audiotreatments, noting the ways in which the literary subject is creatively concretised throughthe audio medium and the relationship between the literary text and its vocal interpreta-tion. The aim of the study is to define the specificities and name the typical practices ofactor-interpretation within radio and audiobook production. Methodologically, the analysisis based on the structural semiotics of acting, as proposed by Jiří Veltruský for the contextof drama acting.
Název v anglickém jazyce
Radio and audiobook acting: comparative analysis of two audio productions of The Master and Margarita
Popis výsledku anglicky
This study analyses the differences and commonalities of acting in traditional radio produc-tion and audiobooks. Using the examples of two adaptations of Mikhail Bulgakov’s novelThe Master and Margarita, a radio dramatisation directed by Jiří Horčička (1987) and anaudiobook by Natália Deáková (2021), it deals with the differences between the two audiotreatments, noting the ways in which the literary subject is creatively concretised throughthe audio medium and the relationship between the literary text and its vocal interpreta-tion. The aim of the study is to define the specificities and name the typical practices ofactor-interpretation within radio and audiobook production. Methodologically, the analysisis based on the structural semiotics of acting, as proposed by Jiří Veltruský for the contextof drama acting.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
60405 - Studies on Film, Radio and Television
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Theatralia
ISSN
1803-845X
e-ISSN
2336-4548
Svazek periodika
27
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
27
Strana od-do
167-193
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85167353138