Co se změnilo při „odkouzlení“ světa? A co zůstalo?
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F24%3A73625686" target="_blank" >RIV/61989592:15210/24:73625686 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://obd.upol.cz/id_publ/333205573" target="_blank" >https://obd.upol.cz/id_publ/333205573</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Co se změnilo při „odkouzlení“ světa? A co zůstalo?
Popis výsledku v původním jazyce
Workshop se konal v rámci Letní školy Badatelské výuky dějepisu, kterou pořádala FF UK v DOX. Tématem Letní školy byl koncept historického myšlení Trvání a změna. Anotace workshopu:Od 18. století proběhly v evropské společnosti procesy, které přinesly hluboké proměny ve vnímání Boha, světa a lidské existence. Svět se odposvátnil, odnáboženštil, zesvětštil a vsadil na empirické poznatky a racionální myšlení. Náboženské vysvětlení světa nahradily přístupy založené na vědě a logice. To se projevilo v mnoha oblastech – politice, hospodářství, správě veřejných věcí, představě o povaze moci, v chápání zločinu, hříchu a dalších morálních otázek, v nahlížení na lidské tělo, nemoc a smrt.Workshop pro učitele dějepisu sleduje na několika konkrétních příkladech tuto proměnu, současně komplikuje představu o přímočarosti vývoje k tzv. moderní racionalitě poukazem na oblasti, v nichž jsou stopy „zakouzleného světa“ dodnes patrné. V jádru stojí práce s různými typy pramenů ze 16. až 19. století a přemýšlení o tom, jak mohou žákům a žákyním pomoci porozumět dlouhodobým změnám a jejich složitosti.
Název v anglickém jazyce
What has changed in the "disenchantment" of the world? And what remained?
Popis výsledku anglicky
The workshop took place within the Summer School for History Teachers, organized by the Faculty of Arts of Charles University in DOX. The theme of the Summer School was the concept of historical thinking Duration and Change. Annotation of the workshop:Since the eighteenth century, European society has undergone processes that have brought about profound transformations in the perception of God, the world, and human existence. The world has become de-personalised, de-religiousised, lightened, and relied on empirical knowledge and rational thinking. Religious explanations of the world were replaced by approaches based on science and logic. This was reflected in many areas - politics, economics, governance, ideas about the nature of power, understanding of crime, sin, and other moral issues, and views of the human body, illness, and death.The workshop for history teachers traces this transformation through several concrete examples, while complicating the notion of a straightforward development towards so-called modern rationality by pointing to areas where traces of the "enchanted world" are still evident today. At the heart of this is working with different types of sources from the 16th to 19th centuries and thinking about how they can help pupils understand long-term change and its complexities.
Klasifikace
Druh
W - Uspořádání workshopu
CEP obor
—
OECD FORD obor
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Místo konání akce
Praha
Stát konání akce
CZ - Česká republika
Datum zahájení akce
—
Datum ukončení akce
—
Celkový počet účastníků
35
Počet zahraničních účastníků
—
Typ akce podle státní přísl. účastníků
CST - Celostátní akce