Ohýbání času : dramaturgické principy v projektovém způsobu práce Elišky Brtnické a kolektivu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F24%3A73626413" target="_blank" >RIV/61989592:15210/24:73626413 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://journals.phil.muni.cz/theatralia/article/view/38809" target="_blank" >https://journals.phil.muni.cz/theatralia/article/view/38809</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/TY2024-1-9" target="_blank" >10.5817/TY2024-1-9</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Ohýbání času : dramaturgické principy v projektovém způsobu práce Elišky Brtnické a kolektivu
Popis výsledku v původním jazyce
Tato případová studie popisuje dramaturgická rozhodnutí v procesu zkoušení inscenace nového cirkusu Thin Skin (2022) české akrobatky Elišky Brtnické a kolektivu. Poskytuje přehled proměn dramaturgie ve fyzickém divadle a novém cirkuse, zejména v kontextu postdramatického divadla, a to s důrazem na východiska v samotné cirkusové technice. Dramaturgie je v textu chápána jako praxe zahrnující více funkcí a forem, které se rozkládají v čase zkoušení a navzájem se ovlivňují. Proces dramaturgických rozhodnutí je dán do vztahu s pracovními podmínkami v současném umění v České republice, zejména se systémem rezidencí a projektovým způsobem práce. Kritický rozbor „projektové časovosti“ Bojany Kunst je usouvztažněn s interpretací dat získaných zejména zúčastněným pozorováním zkoušek a dále prostřednictvím rozhovorů s tvůrčím týmem. Dramaturgická rozhodnutí související s projektovou prací jsou interpretovaná z hlediska nestabilního postavení umělců a umělkyň nového cirkusu v ČR, způsobů spolupráce v sérii rezidencí, ambivalentní časové konstelace při projektování výsledků, které mají teprve vzniknout, a ve specifické souhře a slaďování rozhodování, které se ze zkoušek přesouvají do prostoru instantní sociální komunikace. Studie tak podává detailní popis toho, jak dramaturgie v novém cirkuse souvisí s pracovními podmínkami, s vyčerpáním a s nedostatkem času. Zároveň zachycuje, jak se tyto okolnosti promítají do samotného díla, které zdůrazňuje křehkost, nestabilitu a vztah hmoty, těla a času.
Název v anglickém jazyce
Bending time : dramaturgical principles in the project work of Eliška Brtnická and collective
Popis výsledku anglicky
This case study describes dramaturgical decisions made in rehearsing the contemporary circus (nouveau cirque) performance Thin Skin (2022) by Czech acrobat Eliška Brtnická and her collective. It provides an overview of the transformations of dramaturgy in physical theatre and contemporary circus, particularly in the context of post-dramatic theatre, with an emphasis on the starting points in circus technique itself. Dramaturgy is understood in the text as a practice that encompasses multiple functions and forms. These unfold and interact over the course of rehearsal. The process of dramaturgical decisions is related to the working conditions of contemporary art in the Czech Republic, especially the residency system and the project-based way of working. Bojana Kunst's critical analysis of the 'projective temporality' is correlated with the interpretation of data obtained mainly through participant observation of rehearsals and interviews with the creative team. The dramaturgical decisions related to the project work are interpreted in terms of the unstable position of contemporary circus artists in the Czech Republic, the ways in which they collaborate in a series of residencies, the ambivalent temporal constellation in projecting outcomes that have yet to emerge, and the specific interplay and orientation of decisions that move from rehearsals to the space of instant social communication. The study thus provides a detailed account of how dramaturgy in the new circus is related to working conditions, exhaustion, and lack of time. It also shows how these circumstances are reflected in the work itself. This work emphasises fragility, instability, and the relationship between matter, body, and time.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Theatralia
ISSN
1803-845X
e-ISSN
2336-4548
Svazek periodika
27
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
21
Strana od-do
"194–214"
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85200445192