Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Selhání českého operního verismu

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F24%3A73627491" target="_blank" >RIV/61989592:15210/24:73627491 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Selhání českého operního verismu

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Verismus, umělecký směr konce 19. století, se rozvíjel nejprve v italském literárním prostředí, avšak záhy pronikl do sféry hudebního umění. Pokusy o veristickou operu učinili i čeští skladatelé Karel Bendl a Josef R. Rozkošný, kteří se snažili napodobit italskou produkci, Sedláka kavalíra Pietra Mascagniho a Komedianty Ruggera Leoncavalla.Příspěvek prověřuje pomocí historické a analyticko-komparativní metody užití veristických prvků v českých zpěvohrách Máti Míla a Stoja. Pozornost je kladena mimo jiné na časoprostor, hlasové obsazení i lokální kolorit oper. Analýze jsou podrobena libreta i z versologického hlediska.I když je ve studii prokázáno, že české zpěvohry naplnily ideály verismu, je třeba konstatovat, že se jednalo o neúspěšné veristické pokusy, kterým bylo v hudebních recenzích, jež jsou ve studii taktéž předloženy, vytýkáno pouhé epigonství italských veristických vzorů. Neúspěch české veristické opery dokládá malý počet repríz dvou sledovaných zpěvoher, stejně jako fakt, že některá česká veristická díla nebyla vůbec provedena (například Germinal Jindřicha Káana z Albestů). Český verismus etabloval až později svým dílem Leoš Janáček.

  • Název v anglickém jazyce

    The Failure of Czech Operatic Verismo

  • Popis výsledku anglicky

    Verismo, an artistic movement of the late 19th century, first developed in the Italian literary environment but soon spread to the realm of musical arts. Czech composers Karel Bendl and Josef R. Rozkošný also attempted veristic opera, trying to emulate the Italian productions of Pietro Mascagni’s Cavalleria rusticana and Ruggero Leoncavallo’s Pagliacci.This paper examines the use of veristic elements in Czech operas Máti Míla and Stoja through historical and analytical-comparative methods. Attention is paid to aspects such as space-time, vocal cast, and local colour. The librettos are also analysed from a versological perspective.Although the study demonstrates that the Czech operas fulfilled the ideals of verismo, it concludes that these were unsuccessful veristic attempts, criticised in contemporary music reviews for being mere epigonism of the Italian veristic models. The failure of Czech veristic opera is evidenced by the low number of repeats of the two operas studied, as well as the fact that some Czech veristic works were never performed (for example, Germinal by Jindřich Káan z Albestů). Czech verismo was fully established only later through the works of Leoš Janáček.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Naturalismus v české kultuře

  • ISBN

    978-80-88278-05-4

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

    239-247

  • Počet stran knihy

    328

  • Název nakladatele

    Vydavatelství Univerzity Palackého

  • Místo vydání

    Olomouc

  • Kód UT WoS kapitoly