Selhání českého operního verismu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F24%3A73627491" target="_blank" >RIV/61989592:15210/24:73627491 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Selhání českého operního verismu
Popis výsledku v původním jazyce
Verismus, umělecký směr konce 19. století, se rozvíjel nejprve v italském literárním prostředí, avšak záhy pronikl do sféry hudebního umění. Pokusy o veristickou operu učinili i čeští skladatelé Karel Bendl a Josef R. Rozkošný, kteří se snažili napodobit italskou produkci, Sedláka kavalíra Pietra Mascagniho a Komedianty Ruggera Leoncavalla.Příspěvek prověřuje pomocí historické a analyticko-komparativní metody užití veristických prvků v českých zpěvohrách Máti Míla a Stoja. Pozornost je kladena mimo jiné na časoprostor, hlasové obsazení i lokální kolorit oper. Analýze jsou podrobena libreta i z versologického hlediska.I když je ve studii prokázáno, že české zpěvohry naplnily ideály verismu, je třeba konstatovat, že se jednalo o neúspěšné veristické pokusy, kterým bylo v hudebních recenzích, jež jsou ve studii taktéž předloženy, vytýkáno pouhé epigonství italských veristických vzorů. Neúspěch české veristické opery dokládá malý počet repríz dvou sledovaných zpěvoher, stejně jako fakt, že některá česká veristická díla nebyla vůbec provedena (například Germinal Jindřicha Káana z Albestů). Český verismus etabloval až později svým dílem Leoš Janáček.
Název v anglickém jazyce
The Failure of Czech Operatic Verismo
Popis výsledku anglicky
Verismo, an artistic movement of the late 19th century, first developed in the Italian literary environment but soon spread to the realm of musical arts. Czech composers Karel Bendl and Josef R. Rozkošný also attempted veristic opera, trying to emulate the Italian productions of Pietro Mascagni’s Cavalleria rusticana and Ruggero Leoncavallo’s Pagliacci.This paper examines the use of veristic elements in Czech operas Máti Míla and Stoja through historical and analytical-comparative methods. Attention is paid to aspects such as space-time, vocal cast, and local colour. The librettos are also analysed from a versological perspective.Although the study demonstrates that the Czech operas fulfilled the ideals of verismo, it concludes that these were unsuccessful veristic attempts, criticised in contemporary music reviews for being mere epigonism of the Italian veristic models. The failure of Czech veristic opera is evidenced by the low number of repeats of the two operas studied, as well as the fact that some Czech veristic works were never performed (for example, Germinal by Jindřich Káan z Albestů). Czech verismo was fully established only later through the works of Leoš Janáček.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Naturalismus v české kultuře
ISBN
978-80-88278-05-4
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
239-247
Počet stran knihy
328
Název nakladatele
Vydavatelství Univerzity Palackého
Místo vydání
Olomouc
Kód UT WoS kapitoly
—