Instagramizace uměleckého tetování : vliv sociálních platforem na tvorbu umělecké tatuáže
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15210%2F24%3A73629291" target="_blank" >RIV/61989592:15210/24:73629291 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://medialnistudia.fsv.cuni.cz/wp-content/uploads/sites/6/2025/01/medialni_studia_2_2024_Psutka.pdf" target="_blank" >https://medialnistudia.fsv.cuni.cz/wp-content/uploads/sites/6/2025/01/medialni_studia_2_2024_Psutka.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Instagramizace uměleckého tetování : vliv sociálních platforem na tvorbu umělecké tatuáže
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem tohoto výzkumu je analyzovat zkušenosti tatérů věnujících se tvorbě uměleckéhotetování, kteří aktivně využívají sociální platformy. Článek představuje tři témata, kterávyplynula z analýzy dat pojících se se vztahem mezi tatéry a těmito platformami. Prvnímtématem jsou zkušenosti tatérů s novým digitálním trhem, který vznikl s nástupem sociálních platforem, včetně zjištění, jaké klady a zápory s sebou může přinášet. Druhým tématem je vliv platforem na kreativní autonomii: jak sociální platformy ovlivňují rozhodovánítatérů a jakým způsobem ovlivňují podobu jejich tvůrčího procesu. Poslední část článku sevěnuje problematice stírání hranic mezi osobním a pracovním životem ve spojitosti s používáním platforem. Výzkum je založen na datech získaných prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s uměleckými tatéry a následné tematické analýze těchto dat. Z analýzy datvyplývá, že sociální platformy mají klíčový vliv na obchodní strategie uměleckých tatérůa nový digitální trh; hlavním zdrojem jejich zakázek se stala zejména platforma Instagram.V textu ukazuji, že užívání platforem vede také k negativním důsledkům, které mohouovlivnit jak samotné tatéry, tak také jejich práci. Tato negativa v textu označuji jako vykořisťování pozornosti, dopad na duševní zdraví tatérů, prekarita, ohrožení kreativní identitynebo také stírání hranic mezi pracovním a osobním životem. Text nastiňuje faktory, jimžčelí tatéři i většina ostatních tvůrčích pracovníků při působení na platformách, a prezentuje, jak tyto vlivy vnímají samotní umělečtí tatéři.
Název v anglickém jazyce
INSTAGRAMMIZATION OF ARTISTIC TATTOOING: THE INFLUENCE OF SOCIAL PLATFORMS ON CREATION OF ARTISTIC TATTOOS
Popis výsledku anglicky
The main aim of this research is to analyse the experiences of tattoo artists engaged in thecreation of artistic tattoos, who actively use social media platforms. The article presentsthree topics that emerged from the analysis of data related to the relationship between tattoo artists and these platforms. The first topic is the experience of tattoo artists with the newdigital market that has emerged with the arrival of social platforms, including findings onthe pros and cons it may bring. The second topic is the impact of the platforms on creativeautonomy: how social platforms affect the decision-making of tattoo artists and how theyinfluence the form of their creative process. The last part of the article focuses on the blurring of the boundaries between personal and professional life in connection with the use ofthe platforms. The research is based on data obtained through semi-structured interviewswith tattoo artists and subsequent thematic analysis of this data. The data analysis showsthat social platforms have a key influence on the business strategies of artistic tattoo artistsand the new digital market; in particular, the Instagram platform has become the mainsource of their commissions. The text shows that the use of the platforms also leads to negative consequences that can affect both the tattoo artists themselves and their work. Thesenegatives in the text are identified as exploitation of attention, impact on the mental healthof tattoo artists, precarity, endangerment of their creative identity, or blurring of boundaries between work and personal life. The text outlines the factors that tattoo artists and mostother creative workers face when operating on platforms and presents how these influencesare perceived by the artists themselves.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
50802 - Media and socio-cultural communication
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/EH23_021%2F0008382" target="_blank" >EH23_021/0008382: Komplexní výzkum a podpora rozvoje kulturních a kreativních průmyslů v Olomoucké aglomeraci</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Mediální studia
ISSN
1801-9978
e-ISSN
2464-4846
Svazek periodika
2024
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
26
Strana od-do
6-31
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85215306888