Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Ochrana vlastních občanů v zahraničí: mezinárodněprávní souvislosti navrhované novelizace Ústavy ČR

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61989592%3A15220%2F19%3A73600228" target="_blank" >RIV/61989592:15220/19:73600228 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://journals.muni.cz/cpvp/article/view/12489/11061" target="_blank" >https://journals.muni.cz/cpvp/article/view/12489/11061</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5817/CPVP2019-4-3" target="_blank" >10.5817/CPVP2019-4-3</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Ochrana vlastních občanů v zahraničí: mezinárodněprávní souvislosti navrhované novelizace Ústavy ČR

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Dne 23. 7. 2019 předložila skupina 67 poslanců návrh ústavního zákona, jehož cílem je změna čl. 43 Ústavy České republiky spočívající v posílení pravomocí vlády při rozhodování o vyslání ozbrojených sil ČR mimo území ČR a o pobytu ozbrojených sil jiných států na území ČR a o přeletu nebo průjezdu ozbrojených sil jiných států přes území ČR. Novelizace mj. reaguje na skutečnost, že „podle dosavadní úpravy by například bylo mimořádně obtížné včasné vyslání ozbrojených sil ČR za účelem záchrany životů občanů ČR protiprávně zadržovaných v zahraničí nebo občanů, jejichž životy jsou v ohrožení v důsledku živelních katastrof.“ Vzhledem k tomu, že je návrh předkládán poslanci napříč politickým spektrem (včetně předsedů A. Babiše, J. Hamáčka, P. Fialy, M. Výborného a V. Rakušana), lze očekávat jeho přijetí. Článek se zabývá mezinárodněprávními souvislostmi navrhované novelizace Ústavy, které jsou v návrhu značně zjednodušeny a zodpovídá tak na otázku, zda současné mezinárodní právo umožňuje použití ozbrojené síly na území jiného státu za účelem ochrany vlastních občanů. Odpověď na tuto otázku má přitom zásadní význam, neboť – jak je dobře známo – ČR, a tedy i vláda, dodržuje závazky vyplývající z mezinárodního práva, přičemž těchto závazků se nemůže zprostit, a to ani odkazem na vlastní ústavní předpisy (srov. čl. 26 Vídeňské úmluvy o smluvním právu či čl. 3 Návrhu článků o odpovědnosti státu za mezinárodně protiprávní chování).

  • Název v anglickém jazyce

    Protection of Citizens Abroad: International Legal Aspects of Proposed Constitutional Amendment

  • Popis výsledku anglicky

    On 23 June, 2019, agroup of 67 deputies submitted a proposal of constitutional act amending Art 43 of the Constitution of the Czech Republic. The aim of this proposal is to enhance powers of the Government in deciding on the sending of the Czech armed forces outside the territory of the Czech Republic, the stationing of the armed forces of other states within the territory of the Czech Republic, and their overflight over the territory of the republic. The amendment reacts on the fact that &quot;according to the present regulation it would be extremely difficult to send own armed forces abroad with the aim of protection of nationals abroad who are unlawfully captured here or whose lives are threatened due to an ongoing natural disaster.&quot; Given the fact that the proposal was submitted by deputies across a political spectrum, it is possible to anticipate its adoption. This article is therefore focusing on international legal aspects of the amendment since they are analyzed only in a simplified form in the explanatory report. The aim of this contribution is to explain whether current international law permits the use of force abroad with the purpose of protection of nationals. The answer to this question has its obvious significance, while - as it is well known - the Czech Republic, and therefore the Government, is bound to observe its obligations arising out of international law and at the same time, in the light of Art 26 ofthe Vienna Convention on the Law of Treaties and Art3 of the Draft Articles on Responsibility of States for Internationally Wrongful Acts, cannot relieve itself of these obligations by mere reference to its own constitutional regulation.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50501 - Law

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA18-25279S" target="_blank" >GA18-25279S: Užití síly v mezinárodním právu s důrazem na perspektivu zemí Visegrádské skupiny</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Časopis pro právní vědu a praxi

  • ISSN

    1210-9126

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2019

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    475-490

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85086412256